Coronapas på de syddanske sygehuse

Fra fredag 12. november er der i hele landet indført brug af coronapas på udvalgte steder. Det gælder blandt andet på de syddanske sygehuse og sociale tilbud.

Fra 12. november klokken 6 skal besøgende på de syddanske sygehuse og sociale tilbud medbringe gyldigt coronapas.

På Region Syddanmarks matrikler vil brugen af coronapas som udgangspunkt blive håndteret i tillid til, at de besøgende ønsker at medvirke til at beskytte de sårbare borgere, der befinder sig på sygehuset.

Koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- Vi har som udgangspunkt tillid til, at de folk, der kommer på vores matrikler – både på sygehuse og sociale tilbud - vil være med til at skabe så sikkert et miljø som muligt for de sårbare borgere, der kommer på sygehuset og sociale tilbud. Det hjælper man til ved at have gyldigt coronapas, hvad enten det så er kommet via vaccination eller negativ test. Tilliden betyder også, at vi ikke kommer til at føre hård kontrol ved indgangsdørene, men man kan selvfølgelig godt opleve at blive spurgt til det. Det er også den linje, der er lagt fra Sundhedsministeriet.

Der gælder en række undtagelser fra brugen af coronapas, bl.a. for børn under 15 år, nære pårørende, værger, personlige repræsentanter, advokater mv.

Læs mere om kravet om coronapas her.

Yderligere oplysninger

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark, kan kontaktes via pressevagt Carsten Bruun, tlf. 20 26 33 92

Presserådgiver

Carsten Bruun