Region Syddanmark og PLO-Syddanmark enige om udlevering af uslørede lydoptagelser af vagtlægesamtaler

Region Syddanmark og PLO-Syddanmark er på et møde i dag blevet enige om, at PLO-Syddanmark udleverer uslørede lydoptagelser af vagtlægesamtaler til myndighederne.

PLO-Syddanmark har siden 2014 sløret de optagelser af samtaler mellem vagtlæger og patienter, der blev udleveret til myndigheder i forbindelse med klagesager, men det er slut nu.

Det står klart efter, at Region Syddanmark og PLO-Syddanmark i dag har holdt møde, fordi Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen for nyligt har indskærpet, at de skal have de originale, uslørede optagelser af vagtlægesamtaler udleveret i forbindelse med deres sagsbehandling.

Koncerndirektør Kurt Espersen fra Region Syddanmark siger:

- Vi har haft en god dialog med PLO-Syddanmark, og jeg er glad for, at PLO-Syddanmark er enig i, at de skal ændre praksis på dette område. De myndigheder, der skal behandle klager, skal naturligvis have de bedst mulige vilkår for at vurdere en eventuel klagesag.

Formanden for PLO-Syddanmark, Birgitte Ries Møller, tilkendegiver, at man fra lægernes side vil give myndighederne, hvad de har krav på.

- Vi vil naturligvis gerne give myndighederne de optagelser, de har krav på. Vores intention var at beskytte lægerne imod at blive udstillet på en urimelig måde i forbindelse med klager, og jeg kan forstå på regionen, at man er enig i, at lægerne selvfølgelig har krav på en fair behandling i forbindelse med klagesager.

PLO-Syddanmark oplyser, at lydfiler fortsat vil være tilsløret, hvis de udleveres til patienter eller pårørende. Patienter og pårørende vil få tilbud om at møde op fysisk og lytte til ikke-slørede optagelser eller at få samtalerne udleveret i en transcriberet udgave.

FAKTA

• Region Syddanmark har indgået en aftale med PLO Syddanmark om at tilrettelægge, bemande og drive lægevagten i Region Syddanmark.
  • Det er derfor PLO-Syddanmark, der via et vagtudvalg har ansvaret for lægevagten, herunder ansættelse af vagtlægechefer.
  • Vagtlægecheferne skal sørge for at lægevagten er bemandet, og at vagtlægerne følger de gældende instrukser og retningslinjer.
  • Det er også vagtlægechefen, der sammen med vagtudvalget kan sanktionere enkelte vagtlæger.

Yderligere oplysninger:

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark – kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun.
Formand for PLO Syd, Birgitte Ries Møller, mobil: 24 64 51 05

Presserådgiver