Godt samarbejde har fået flere skuldre med

Et godt samarbejde mellem Region Syddanmark og de syddanske kommuner har fået flere skuldre til at møde en vaccinationsnål. Kommunerne har telefonisk kontaktet de borgere i målgruppe 2 og 3, der endnu ikke selv har fået booket en vaccinationstid. Opringningerne har haft stor effekt, og regionsrådsformanden er imponeret over indsatsen.

En meget stor del af de syddanske borgere i vaccinationsgrupperne 2 og 3 har fået første stik.
Det skyldes ikke mindst et godt samarbejde mellem regionen og de syddanske kommuner og en stor ringeindsats i kommunerne.

De to grupper – borgere over 85 år og borgere over 65 år, der får personlig pleje og praktisk bistand i hjemmet – har selv været gode til at få booket tid til vaccination. I begyndelsen af uge 9 var der således henholdsvis 81 og 80 procent af borgerne i de to grupper, der havde fået første vaccinationsstik.

For at få de sidste borgere med har regionen udarbejdet ringelister, som kommunerne siden uge 9 har kunnet bruge til at kontakte inviterede borgere, der endnu ikke selv har booket vaccinationstid.

Opkaldene har haft god effekt. Nu er hele 86 procent af gruppe 2 og 90 procent af gruppe 3 i gang med deres vaccinationsforløb.

Regionrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Det er jeg ualmindeligt glad for. Det betyder, at de her borgere er et skridt nærmere den normale hverdag, som vi alle sammen længes efter. Kommunernes opringninger har haft stor betydning i arbejdet med at få alle med, så et stort skulderklap og tak for samarbejdet til de syddanske kommuner. Uden dem var vi ikke nået så langt i arbejdet med at vaccinere de her grupper. Det har også stor betydning for vores sygehuse, hvor flere vaccinerede betyder færre indlagte på coronaafsnittene. Så det er rigtig positivt.

Godt og givende samarbejde

Borgerne i de to grupper er enten tilbudt særligt reserverede tider i vaccinationscentrene eller vaccination i en midlertidig pop up-klinik i lokalområdet.

576 immobile borgere er blevet tilbudt vaccination i eget hjem i samarbejde mellem kommune, region og praktiserende læger.

Formand for KKR Syddanmark H.P. Geil (V) siger:

- Vi er enormt glade for, at vi har et godt og givende samarbejde med regionen, og at vi i fællesskab kan bidrage til, at flere borgere bliver vaccineret. Det viser også, hvor meget vi kan lykkes med i fællesskab. Samtidig er jeg enormt imponeret over den kæmpe store indsats, medarbejdere i både kommunerne og i regionen gør hver eneste dag. Uden dem, og det gode samarbejde på tværs, var vi ikke lykkedes med at få så mange borgere i de to målgrupper vaccineret.

I øjeblikket har 133.619 syddanskere påbegyndt deres vaccinationsforløb. 55.385 er færdigvaccineret.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Stephanie Lose, Region Syddanmark.

Formand for KKR Syddanmark H.P. Geil, telefon 21 69 64 71

Kontaktoplysninger på det øvrige regionsråd

Regionsrådsformand

Stephanie Lose