Nye restriktioner: Rejsende bør benytte testfaciliteter i Handewitt

Den 9. januar blev der indført nye rejserestriktioner og herunder krav til test af borgere i Slesvig-Holsten i Tyskland. Frem til og med 17. januar skal alle udenlandske borgere, der ikke har bopæl i Danmark, fremvise negative tests, når de rejser ind i landet, og som en midlertidig løsning henviser Region Syddanmark nu til hurtigtest i Falcks center i Handewitt.

(Pressemeddelelsen er efter udsendelse blevet præciseret, så det fremgår, at danske statsborgere ikke behøver at fremvise en negativ COVID-19-attest, og at det samme gælder udlændinge, der har bopæl i Danmark.)

Lørdag 9. januar indførte udenrigsministeriet nye rejserestriktioner, der kommer til at påvirke borgere, der bor i udlandet, men arbejder i Danmark.

Alle de nye restriktioner og ændringer kan findes på www.coronasmitte.dk.

Restriktioner for borgere i Slesvig-Holsten

De nye restriktioner fra Udenrigsministeriet betyder blandt andet, at udenlandske personer med bopæl i Slesvig-Holsten, der har et anerkendelsesværdigt formål med deres rejse til Danmark, skal kunne fremvise en negativ test ved indrejsen, der er maksimalt én uge gammel.

Hvis man som udlænding ikke har et anerkendelsesværdigt formål, skal man ved indrejsen kunne fremvise en negativ test, der er foretaget maksimalt 24 timer før indrejsen.

Danske statsborgere kan rejse ind i Danmark uden at have et anerkendelsesværdigt formål og uden at forevise en negativ COVID-19-attest.

Udenlandske statsborgere, der har adresse i Danmark, er også udtaget krav om negativ coronatest.

Midlertidigt testcenter i Handewitt

For borgere, der krydser den dansk/tyske grænse, henviser Region Syddanmark derfor til Falcks testcenter i Handewitt, hvor man kan få foretaget en lyntest for 299 kroner.

Koncerndirektør Kurt Espersen forklarer, at Region Syddanmark er glad for at kunne trække på Falcks testcenter i Handewitt, men at regionen gerne ser en anden løsning på længere sigt:

- Det hele er gået meget hurtigt, og vi arbejder på højtryk for at finde en mere langtidsholdbar løsning, der eksempelvis tager højde for, at borgerne krydser grænsen flere steder, og hvor man ikke skal betale for at blive testet. Vi håber at kunne have et alternativ på plads snarest muligt.

Region Syddanmark har indgået en midlertidig aftale med Falck om, at centeret har døgnåbent indtil i morgen - tirsdag 12. januar - klokken 13:00.

Adressen på Falcks testcenter er Scandinavian Park 9, 24983 Handewitt, Tyskland.

Kurt Espersen

Koncerndirektør