Region Syddanmark er klar til at vaccinere alle inviterede

Der er gode vaccinationsmuligheder i Region Syddanmark. Derfor kan vaccinationssystemet godt håndtere de mange borgere under 40 år, der i løbet af den kommende tid får mulighed for at få et 3. stik, når det er 4,5 måned siden, de sidst blev vaccineret. I øjeblikket vaccineres cirka 30.000 syddanskere om dagen.

Nu kan også borgere mellem 18 og 39 år få deres 3. vaccinestik. Det kræver dog, at der er gået mere end 4,5 måned siden, de fik deres seneste stik. Det fremgår blandt andet af coronapas-appen, hvornår man har fået seneste stik.

Invitationen af personer mellem 18-39 år vil give et øget pres på vaccinationssystemet i Region Syddanmark. Et pres, man dog er klar til at håndtere, fortæller koncerndirektør Kurt Espersen:

- Vi har både fået praktiserende læger og apoteker med i vaccinationsindsatsen, ligesom vi har fået private vaccinationssteder og har kunnet opruste på vores egne vaccinationssteder. Så der er altså rigtig gode muligheder. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at man ikke kan opleve kø et eller andet sted i processen. Om det kan være ventetid på vacciner.dk, eller om det kan være kø ved en drop-in vaccination. Men har man lidt tålmodighed, skal man nok hurtigt få sit stik.

Koncerndirektøren hæfter sig ved, at ventetid og kødannelse typisk er aftaget efter et par dage, når større grupper er inviteret samtidig.

I Region Syddanmark fik cirka 30.000 borgere i går et vaccinationsstik.

Flere gode muligheder

Vaccinationsmulighederne i Region Syddanmark fordeler sig på fire forskellige områder:

• De offentlige vaccinationscentre, hvor man booker tid på vacciner.dk.
  • Private vaccinationssteder, hvor man også ofte skal booke tid på vacciner.dk.
  • Praktiserende læger, hvor man undersøger vaccinationsmulighederne på lægens hjemmeside.
  • Apoteker, hvor man også bør undersøge mulighederne på apotekets hjemmeside.

Syddanskerne kan få det store overblik over vaccinationsmuligheder nær dem og læse mere om de enkelte muligheder på vaccinationskortet. Klik på en prik og se detaljer.