Region Syddanmark: Ekstraordinær krisehjælp til minkavlere og ansatte

Region Syddanmarks krisepsykologiske beredskab står til rådighed for borgere, som bor eller arbejder på minkfarme i Syd- og Sønderjylland og på Fyn. Der er oprettet en særlig hotline, hvor minkavlere og deres familier kan henvende sig.

Region Syddanmarks krisepsykologiske beredskab står klar til at yde krisehjælp til minkavlere, deres familier og ansatte på minkfarmene. Tilbuddet er et supplement til de kommunale tilbud om krisehjælp.

Beredskabet står klar

Lægefaglig direktør Anders Meinert Pedersen, Psykiatrien i Region Syddanmark, siger:

- Fra den ene dag til den anden oplever borgere, at deres livsværk og levebrød forsvinder. Og det sætter disse borgere under et umenneskeligt stort pres. Vi vil gerne støtte så godt, som det er muligt, og vores krisepsykologiske tilbud står til rådighed for dem i denne svære tid.

- Derfor har vi i denne helt ekstraordinære situation oprettet en særlig telefonhotline, hvor man hurtigt kan komme i kontakt med sygeplejersker, læger, psykologer og præster, som står parat med rådgivning, krisehjælp og behandling. Vores hjælp kan bestå i telefonisk kontakt, fremmøde hos os eller ved, at vi kører ud til de ramte borgere og yder behandling i deres hjem.

En hjælpende hånd

Det ligger regionsrådsformand Stephanie Lose (V) stærkt på sinde, at regionen støtter de ramte borgere så meget som overhovedet muligt.

- Det gør ondt helt ind i hjertet, når jeg hører minkavlerne sætte ord på den situation, som de står i netop i disse dage. Der er jo ikke bare tale om et ”arbejde”, men om et livsværk, som sommetider er gået i arv fra generation til generation. Jeg håber, at dette tilbud kan være en hjælp til at bearbejde de voldsomme oplevelser, som minkavlerne, deres familier og de ansatte udsættes for.

Sådan kontaktes det krisepsykologiske beredskab

De borgere, der bor eller arbejder på minkfarmene og har behov for hjælp ud over de kommunale tilbud, kan kontakte Region Syddanmarks minkavler-hotline på telefon 99 44 50 60.

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Yderligere information:

Stephanie Lose