Syddanske sygehuse og sociale tilbud lukker ned for besøg

Region Syddanmark skærper nu reglerne for besøgende på de syddanske sygehuse og sociale tilbud. Det sker i bestræbelserne på at stoppe smitten med coronavirus, og dermed følger regionen nye retningslinjer fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Region Syddanmark strammer nu reglerne for besøg på sygehusene og sociale tilbud i regionen, så kun særlige og strengt nødvendige besøg bliver tilladt.

Skærpelsen sker som et led i arbejdet med at mindske smittespredningen af coronavirus blandt de svækkede borgere og patienter på regionens sygehuse og sociale tilbud.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) forklarer baggrunden for stramningen:

- Vi er på tværs af landet i færd med at tage de nødvendige forholdsregler for at begrænse spredningen af coronavirus, og derfor strammer vi nu op på reglerne sammen med de andre regioner, så det kun i helt særlige tilfælde er muligt at besøge sine pårørende på vores sociale tilbud og sygehuse. Vi håber naturligvis, at folk viser forståelse i denne helt særlige situation.

Regionens skærpelse sker på baggrund af nye retningslinjer fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Kun besøg i helt særlige tilfælde

Generelt er antallet af besøgende faldet drastisk på de syddanske sygehuse og sociale tilbud, siden regionen bad borgerne om at minimere deres besøg, og fremover vil det kun være i helt særlige tilfælde, man kan besøge sine pårørende. Det er i situationer, hvor:

• din nære pårørende er KRITISK SYG
  • din nære pårørende er DØENDE
  • din nære pårørende er et BARN
  • du er ledsager til en FØDSEL

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen forklarer, at man har valgt at undtage nogle helt særlige situationer, men at det altså kun er for de allernærmeste pårørende.

- Vi forsøger at finde en balancegang, hvor vi beskytter de svækkede patienter og borgere, samtidig med at vi sikrer os, at man kan komme i kontakt med sine nære, hvis man er i en kritisk situation. Vores vigtigste rolle er at beskytte patienterne, og derfor indfører vi nu disse begrænsninger.

De nye regler er trådt i kraft 18. marts 2020 klokken 10:00.

Yderligere information:

Stephanie Lose