Nyt OUH bygger oven på historien

Snart skyder de første mure op, hvor det kæmpestore universitetshospital Nyt OUH skal ligge. Sygehuset er skabt til at håndtere fremtidens sundhedsvæsen, men bygger oven på gode erfaringer. Derfor markerede Region Syddanmark sygehusets byggestart 28. august 2019 ved at nedstøbe en grundstenskasse med genstande fra OUH. Det skete med hjælp fra sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S).

Der var fest, taler og en grundstenskasse, som blev støbt ned foran den kommende hovedindgang på det nye universitetshospital i Odense, da byggestarten på Nyt OUH blev fejret 28. august.

Det syddanske regionsråd havde inviteret til arrangementet, og knap 200 havde takket ja til at deltage i markeringen af en af de store milepæle i byggeriet af Nyt OUH, heriblandt sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S).

Moderne behandling og forskning i centrum

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) lægger særlig vægt på, at regionen bygger et sygehus, der passer til patienternes behov:

- Vi har haft nogle store visioner for sygehuset, hvor omdrejningspunktet har været moderne behandling og forskning. Derfor har vi et sygehus på tegnebrættet, som er fleksibelt og godt rustet til fremtiden, blandt andet ved at der er plads til fremtidige udvidelser. Men vigtigst af alt er, at vi skaber et sygehus for patienterne nu og i fremtiden. Og det er jeg overbevist om, at vi gør.

Tidskapsel blev støbt i beton

Byggestarten blev markeret ved, at Stephanie Lose, Magnus Heunicke og to børn, der er tilknyttet H. C. Andersen Børnehospitalet på OUH og Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, støbte en grundstenskasse, der skal fungere som en tidskapsel, ned i beton foran den kommende hovedindgang på Nyt OUH.

Stephanie Lose fremhæver kassens symbolske betydning:

- Nedstøbningen af tidskapslen er kun begyndelsen på et af danmarkshistoriens største sygehusbyggerier. Den er med til at minde os om vores plads i historien, om at vi står på skuldrene af erfaringer, som man har gjort sig før vores tid, men også at vores sundhedsvæsen står på trinbrættet til en helt ny tid.

Kassen indeholder genstande, som patienter og medarbejdere på OUH har valgt skal følge med fra det gamle til det nye universitetshospital. Genstande som symboliserer nogle af de vigtige erfaringer, som det nye universitetshospital skal bygge videre på.

Markeringen af byggestarten fandt sted på den store byggeplads, hvor arbejdet med at opføre 224.000 m2 somatisk sygehus og 26.000 m2 psykiatri-sygehus nu går i gang. Tilsammen kommer det til at udgøre Danmarks største helt nybyggede sygehus, som regionen efter planen får nøglerne til i slutningen af 2022.

Alle, der er interesseret i at se den enorme byggeplads, kan komme til åbent hus på Nyt OUH søndag den 1. september 2019, kl. 10-15.

Baggrund

Tankerne om et helt nyt universitetshospital i Odense blev født af regionsrådet allerede kort tid efter, at Region Syddanmark blev dannet i 2007.

Byggemodningen af den enorme grund er nu udført, og totalentreprenøren JV CMB/Itinera er klar til at gå i gang med at bygge første etape af Nyt OUH på det, der i de næste år vil være en af Danmarks største byggepladser.

Faktaark om byggeprojektet.

Film med medarbejdere og patienter fra OUH, som viser, hvilke ting de har lagt i grundstenskassen, og forklarer hvorfor.

Fotos fra dagen til fri afbenyttelse taget af fotograf Marie Tuxen Hedegaard:

Nedstøbning af grundstenskasse, Det nye OUH

Nedstøbning af grundstenskasse

Skovlene blev taget i brug, Det nye OUH

Skovlene blev taget i brug. Silje på 7 år og Jannik på 11 år hjalp regionsrådsformand Stephanie Lose (V) og sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) med at støbe grundstenskassen ind i beton foran den kommende hovedindgang til Nyt OUH. Silje, der er tilknyttet H.C. Andersen Børne- og Ungehospital, var også med til at tage første spadestik for tre år siden. Jannik er tilknyttet Børne- og Ungdomspsykiatrien i Odense.

Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S)

Sundheds- og ældreministeren holdt tale ved byggestarten på Nyt OUH

Gruppefoto

Formand for Anlægs- og innovationsudvalget Karsten Uno Petersen (S), den italienske ambassadør i Danmark Luigi Ferrari, sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S), Jannik, formand for Psykiatri- og socialudvalget Thies Mathiasen (DF), Silje og regionsrådsformand Stephanie Lose (V) deltog i byggestartsarrangementet.

Stephanie Lose

Regionrådsformand