Region Syddanmark fortsætter samarbejdet med Responce

Godt samarbejde og stabil ambulancedrift får Region Syddanmark til at fortsætte samarbejdet med ambulancefirmaet Responce.

Et flertal i det syddanske regionsråd er så tilfredse med ambulancefirmaet Responce, at de ikke ønsker at afbryde samarbejdet. Derfor fortsætter Responce med at køre ambulancerne i Trekantområdet. Kun Enhedslisten stemte imod, da sagen blev behandlet på mandagens regionsrådsmøde.

Ambulancekontrakten med Responce løber i 10 år. Ifølge kontrakten havde regionen dog mulighed for at afbryde samarbejdet halvvejs - altså efter fem år.

Responce begyndte ambulancekørslen i Trekantområdet den 1. september 2015, efter at virksomheden vandt opgaven i et udbud. Deres nuværende kontrakt gælder til den 31. august 2025.

Formand for det præhospitale udvalg, Mads Skau (V), siger:

- Både Responce og Ambulance Syd klarer sig rigtig godt, så der er ingen grund til at ændre på den løsning, vi har i øjeblikket. Vi har et velfungerende samarbejde med Responce, hvor de leverer en god service.

Gode erfaringer fra Ambulance Syd

Region Syddanmark havde hele ambulancetjenesten i udbud, hvor Responce vandt ambulancekørslen i Trekantområdet, mens det hollandske selskab BIOS vandt udbuddet i resten af regionen. Da BIOS efterfølgende gik konkurs, fortsatte Responce med at køre i Trekantområdet, mens regionen overtog kørslen på Fyn, i Sønderjylland og i Sydvestjylland.

Mads Skau siger:

- Vi har fået en masse gode erfaringer af at hjemtage ambulancedriften. Det kunne være nærliggende at hjemtage ambulancedriften i hele regionen, men vi har alligevel valgt at holde fast i vores samarbejde med Responce, der har præsteret fin service og en stabil ambulancedækning, som bidrager til, at responstiderne overholdes.

Samarbejdet med Responce bliver behandlet allerede nu, da arbejdet med et eventuelt nyt udbud efter en opsigelse skulle have været sat i gang allerede i starten af 2018.

Responce har i dag 20 beredskaber i Trekantområdet – 15 ambulancer, fire sygetransporter og én akutlægebil.