Sundhedsudvalget fortsætter med fynsk valgt formand

Poul-Erik Svendsen (S) sætter sig for fjerde valgperiode i spidsen for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark, mens nyvalgte Kristian Nørgaard (V) bliver næstformand. Det står klart efter det første møde i Sundhedsudvalget, hvor politikerne konstituerede sig.

Det bliver en erfaren formand, der sætter sig i spidsen for Region Syddanmarks sundhedsudvalg. Socialdemokratiets Poul-Erik Svendsen er for fjerde gang udpeget som udvalgsformand, og Venstres Kristian Nørgaard bliver næstformand.

Sundhedsudvalget er ét af i alt 9 stående udvalg i regionen.

Fokus på driften

Udvalget beskæftiger sig med den løbende drift og udvikling på sundhedsområdet med fokus på sygehusene. Politikerne skal behandle emner såsom kvalitet, forskning, specialeplanlægningen på sygehusene og regionens sundhedsplan.

Spændende periode i sigte

Poul-Erik Svendsen glæder sig til at komme i gang med det politiske arbejde, og han lægger især vægt på fem områder, der kommer til at fylde i den første tid:

- Vi har i den nærmeste fremtid en lang række spændende områder, som vi skal have set og fulgt op på i Sundhedsudvalget. I min optik bliver de vigtigste opgaver på den korte bane kronikerområdet, høreområdet, det palliative område, hygiejneområdet samt forskningsområdet. Jeg glæder mig til at komme i gang med arbejdet sammen med de andre udvalgsmedlemmer.

Den nyudpegede formand har været sundhedsudvalgsformand lige siden regionens dannelse i 2007. Han blev valgt ind som amtsrådsmedlem i 1994 i det daværende Fyns Amt, og siden fortsatte han som regionsrådspolitiker. Han har også tidligere været byrådsmedlem i den daværende Aarup Kommune.

Sundhedsudvalgets 11 medlemmer

Udover formand Poul-Erik Svendsen og næstformand Kristian Nørgaard består udvalget af ni medlemmer. Udvalget består i sin helhed af:

• Poul-Erik Svendsen, S, formand
  • Kristian Nørgaard, V, næstformand