Syddansk forretningsudvalg er på plads

Det syddanske regionsråd har i dag, fredag den 1. december, konstitueret sig og formelt valgt formænd og sammensat regionens forretningsudvalg.

Ved regionsvalget den 21. november 2017 pegede de syddanske vælgere på de 41 medlemmer, som i de kommende fire år udgør regionsrådet i Region Syddanmark. Det nye regionsråd trækker i arbejdstøjet ved årsskiftet, og ved et kort møde i dag konstituerende det nye råd sig.

På mødet i dag konfirmerede et stort flertal i regionsrådet det, som blev aftalt på valgnatten, nemlig at Stephanie Lose (V) fortsætter som regionsrådsformand, Poul-Erik Svendsen (S) bliver 1. næstformand igen, mens Thies Mathiasen (DF) fortsætter som 2. næstformand. SFs seks medlemmer undlod at stemme ved formandsvalgene.

I det kommende regionsråd er der 20 politikere, der fortsætter fra det foregående regionsråd. 21 medlemmer er nyvalgte.

Forretningsudvalget på plads

På mødet i dag blev der også sat navne på de 17 medlemmer af forretningsudvalget. Det bliver: Stephanie Lose (V), Bo Libergren (V), Mads Skau (V), Kurt Jensen (V), Ulrik Sand Larsen (V), Poul-Erik Svendsen (S), Karsten Uno Petersen (S), Jørn Lehmann Petersen (S), Pia Tørving (S), Søren Rasmussen (DF), Thies Mathiasen (DF), Villy Søvndal (SF), Ida Damborg (SF), Morten Brixtofte Petersen,(B), Marianne Mørk Mathiesen (I), Morten Weiss-Pedersen (C) og Vibeke Syppli Enrum (Ø).

Det nye regionsråd holder sit første møde den 8. januar 2018, hvor rådet skal 1. behandle en ny styrelsesvedtægt, der blandt omfatter ni stående udvalg. På et møde den 22. januar forventes den nye styrelsesvedtægt at kunne vedtages, hvorefter der sættes navne på medlemmerne i de ni udvalg.

Her er navnene på medlemmerne af de nye regionsråd

Gruppebillede af det nye regionsråd:

På gruppebilledet står regionsrådsformand Stephanie Lose (V) i midten med 1. næstformand Poul-Erik Svendsen (S) på sin venstre side og 2. næstformand Thies Mathiasen (DF) på sin højre side.

Stephanie Lose

Regionrådsformand