Syddanske ambulancer er hurtigere fremme

I maj, juni og juli tog det i gennemsnit 7,7 minutter for en syddansk ambulance med blå blink om at nå frem. Det er gennemsnitlig mere end et halv minut hurtigere end de samme måneder sidste år. Det viser tal, som blev fremlagt i det præhospitale udvalg i dag.

Da ambulanceselskabet BIOS for et år siden blev erklæret konkurs, hjemtog Region Syddanmark ambulancekørslen i store dele af regionen og etablerede sit eget selskab Ambulance Syd.

Nu viser de seneste gennemsnitlige responstider for ambulancer med blå blink, at ambulancerne er markant hurtigere fremme end de var for et år siden.  Der er således skåret mere end et halv minut af den gennemsnitlige responstid, så den i månederne maj, juni og juli var på 7,7 minutter. Det gælder både de ambulancer, som Responce kører i Trekantområdet og de ambulancer, som Ambulance Syd kører i resten af regionen.

Tallene blev fremlagt for Region Syddanmarks præhospitale udvalg i dag, og udviklingen glæder Thyge Nielsen (V), der er formand for udvalget:
- Jeg kan kun rose redderne i både Responce og Ambulance Syd for de flotte responstider. Ambulancerne er hurtigere fremme end for et år siden og responstiderne er alle under de politiske mål, regionsrådet har sat. Det er rigtigt fint.

Politiske mål for responstider
Politikerne i regionsrådet har formuleret servicemål for, hvor hurtigt en ambulance i gennemsnit skal være fremme i hver af de fire delområder ambulancerne kører i i Region Syddanmark. I nedenstående tabel kan man se servicemål og gennemsnitlig responstid i maj, juni og juli 2016 og maj, juni og juli 2017 i hver af de fire delområder:

Gennemsnitlig responstid i minutter for ambulancer med blå blink

Delområde Politiske servicemål maj, juni og juli 2016 maj, juni og juli 2017
Fyn (Ambulance Syd) 7,9 min. 8,3 7,6
Sydvestjylland (Ambulance Syd) 8,6 min. 8,7 8,2
Sønderjylland (Ambulance Syd) 9,8 min. 9,4 8,6
Trekantområdet (Responce) 7,9 min. 7,4 6,8
Region Syddanmark   8,4 7,7

En ambulances responstid er den tid, der går fra, at medarbejderne på regionens alarmcentral har sendt en ambulance til en opgave til ambulancen er fremme på skadestedet.

Andrea Terp (S), der er næstformand i det præhospitale udvalg, er også tilfreds med de hurtige responstider:

- Jeg tager de hurtigere responstider for ambulancerne i Ambulance Syd som udtryk for, at der efterhånden er rigtigt godt styr på tingene i selskabet. Både medarbejdere på vagtcentralen og i Ambulance Syd har løftet en kæmpe opgave for at få tingene på skinner i det nyetablerede selskab. Godt at se at det også slår igennem ved, at ambulancerne er hurtigere fremme.

Yderligere oplysninger

Thyge Nielsen (V), formand i Region Syddanmarks præhospitale udvalg, mobil 20 31 36 24

Andrea Terp (S), næstformand i Region Syddanmarks præhospitale udvalg, mobil 51 90 38 07