Fortsatte udfordringer for BIOS Ambulance Services

Januar har været en svær måned for Bios Ambulance Services, hvor virksomheden fortsat har haft problemer med at levere alle de aftalte beredskaber. Responstiderne er steget en smule siden december. Region Syddanmark følger udviklingen tæt. Der er dog også positive tegn med flere reddere på vej pr. 1. februar og en styrket vagtplanlægning.

Det har været en hård start på året for BIOS Ambulance Services.

Virksomheden skulle fra 1. januar stille med flere beredskaber end i december, og den øvelse har været svær.

Antallet af beredskaber har svinget

Der har i januar periodevis manglet op til 4 beredskaber, blandt andet fordi BIOS fortsat ikke har nået idealbemandingen. De manglende beredskaber har været fordelt udover BIOS’ 3 områder.

Regionens vagtcentral har derfor i hele januar justeret på andre beredskaber, der har kunnet sættes ind i de berørte områder, så dækningen har været forsvarlig.

Responstider har været påvirket

En snetung og glat januar har sammen med de manglende beredskaber påvirket responstiderne, hvor BIOS har vist en svag stigning.

Regionsrådsformand Stephanie Lose siger:

- Vi følger udviklingen tæt, og jeg håber naturligvis, at de svagt stigende responstider kun gør sig gældende for januar. Vi vil fortsat følge BIOS’ daglige arbejde tæt i den kommende måned, hvor vi forventer, at BIOS finder løsninger, så udviklingen i løbet af februar igen går den rigtige vej.

Tæt kontakt mellem BIOS og Region Syddanmark

Region Syddanmarks AMK-vagtcentral, der styrer ambulancerne, er flere gange i døgnet i direkte kontakt med BIOS’ driftsledelse. Regionens stab og ledelse vil også fremadrettet være i løbende dialog med AMK-vagtcentral og BIOS for at sikre, at driftssituationen bliver bedre.

Sidst, men ikke mindst, vurderer regionen løbende situationen sammen med Kammeradvokaten, blandt andet i relation til bodsudmåling, kontraktoverholdelse samt vurdering af udviklingen.

Positive takter ventes i februar

Der er dog også godt nyt. Ifølge BIOS tiltræder en del nye reddere i februar. Virksomheden har desuden fået godkendt en gruppe tyske reddere til at fungere som ambulancebehandlere.

Yderligere er der også udsigt til bedring i forhold til vagtplanlægningen hos BIOS, der grundet den pressede mandskabssituation har været udfordret. Ledelsen i virksomheden har oplyst Region Syddanmark, at de nu har omorganiseret vagtplanlægningsfunktionen, så virksomheden har bedre forudsætninger for at stabilisere driften.

Formand for Præhospitaludvalget Thyge Nielsen (V) siger:

- Det er godt at se, at BIOS’ satsning på tyske reddere for alvor begynder at kunne mærkes i driften. Det har ikke været nogen nem proces, men godkendelsen er et vigtigt og tiltrængt skridt på vejen mod en stabilisering af BIOS’ vagtplaner. Jeg tror, at tilgangen af de nye reddere og styrkelsen af planlægningen hos BIOS vil kunne afhjælpe en del af de udfordringer, som de har kæmpet med hidtil.

Yderligere information:

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, telefon 25 33 09 82

Formand Thyge Nielsen, Præhospital Udvalg, Region Syddanmark, telefon 20 31 36 24

Kst. direktør Mads Haugaard, Sundhed, Region Syddanmark, telefon 29 20 19 84

Kontaktoplysning