Stephanie Lose ny regionsrådsforman i Region Syddanmark

Et enigt regionsråd har i dag valgt Stephanie Lose (V) til ny regionsrådsformand i Region Syddanmark. Stephanie Lose afløser Carl Holst, som træder ud af regionsrådet, fordi han ved folketingsvalget den 18. juni blev valgt ind i Folketinget.

På et ekstraordinært regionsrådsmøde i dag 22. juni valgte et enigt regionsråd at pege på 32-årige Stephanie Lose (V) som ny regionsrådsformand i Region Syddanmark. Stephanie Lose har været medlem af det syddanske regionsråd i hele regionens levetid.

I den nuværende valgperiode har hun været formand for Udvalget for Regional Udvikling og har tidligere beklædt formandsposter i både Innovationsudvalget, sygehusstrukturudvalget og det præhospitale udvalg.

Posten som regionsrådsformand er et fuldtidshverv, som Stephanie Lose tager fat på fra dags dato.

-Jeg glæder mig til at tage fat på opgaverne som regionsrådsformand og ser frem til samarbejdet med de øvrige partier i regionsrådet”, siger den nyvalgte regionsrådsformand.

- Den netop overståede valgkamp har vist, at både et godt sundhedsvæsen og det at skabe vækst og udvikling i hele landet er emner, der fylder meget hos danskerne - og derfor også bliver vigtige emner for det kommende folketing og regering. Interesse for de opgaveområder, som netop regionen tager sig af, giver jo et godt udgangspunkt for de ting, jeg skal arbejde med som regionsrådsformand, siger Stephanie Lose og uddyber:

-Jeg glæder mig til at videreudvikle det syddanske sundhedsvæsen og arbejde med at løse nogle af de udfordringer, der tegner sig. Og så arbejder vi i regionen med en regional vækst og udviklingsstrategi, der skal træde i kraft til årsskiftet. Her håber jeg, vi kan lykkes med at styrke samarbejdet med kommunerne endnu mere med udgangspunkt i de regionale styrkepositioner.

Carl Holst fritaget fra hverv

Carl Holsts ønske om at blive fritaget fra hvervet som regionsrådsmedlem var første punkt på regionsrådsmødet i dag.

Herefter indtrådte 1. stedfortræder på Venstres kandidatliste, Henning Ravn, i regionsrådet.

På et ekstraordinært regionsrådsmøde – umiddelbart efter det ordinære møde - valgte regionsrådet så Stephanie Lose, som ny regionsrådsformand. Hun bliver samtidig formand for regionens 17 mand store forretningsudvalg.

Carl Holst har været regionsrådsformand i Region Syddanmark i hele regionens levetid. Regionen kom til verden 1. januar 2007, men syddanskerne valgte allerede den 15. november 2005 de 41 medlemmer til det første syddanske regionsråd.

Som såkaldt forberedelsesudvalg havde rådet i 2006 til opgave at forberede Region Syddanmark. Ved regionsrådsvalgene i 2009 og 2013 blev Carl Holst genvalgt som regionsrådsformand.

Udover Carl Holst er regionsrådsmedlemmerne Karsten Hønge (SF), Susanne Eilersen (DF) og Peter Kofoed Poulsen (DF) også valgt ind i Folketinget. De tre har endnu ikke formelt meddelt, om de træder ud af regionsrådet.

Fakta om Stephanie Lose

Stephanie Lose er født og opvokset i Løgumkloster i Sønderjylland og bor nu i Esbjerg. Hun er gift med Jakob Lose (V), der er udvalgsformand i byrådet i Esbjerg Kommune. Sammen har de døtrene Mie og Sofie på fem og to år.

Stephanie Lose er uddannet Cand.oecon. fra Syddansk Universitet i 2006. Fra 2006 og fire år frem arbejdede hun i Jyske Bank i Silkeborg og Esbjerg. Siden 2010 har hun været adjunkt på Erhvervsakademi SydVest i Esbjerg.

Stephanie Lose

Regionrådsformand