Stephanie Lose formand for Syddansk Vækstforum

Regionsrådet i Region Syddanmark har udpeget regionsrådsformand Stephanie Lose (V) som formand for Syddansk Vækstforum.

På sit seneste møde har regionsrådet i Region Syddanmark udpeget Stephanie Lose som ny formand for Syddansk Vækstforum. Som formand står hun i spidsen for Vækstforums indsats med at skabe vækst og udvikling i Region Syddanmark. Indsatsen sker i et tæt samarbejde mellem parterne i vækstforum, som tæller erhvervslivet, viden- og uddannelsesinstitutioner, arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer samt kommuner og region.

- Vi har udfordringer ligesom i resten af landet, bl.a. har vi mistet arbejdspladser, og væksten er lav i mange brancher. Samtidig mangler vi faktisk kvalificeret arbejdskraft, når det gælder fx virksomheder inden for energi, siger Stephanie Lose.

Sikrer arbejdskraft

I den nye regionale vækst- og udviklingsstrategi, som er på trapperne, er der da også fokus på at imødegå bl.a. disse udfordringer.

- Vi kan ikke forvente, at virksomhederne kan præstere vækst, hvis de ikke har den nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Derfor har Syddansk Vækstforum bl.a. afsat 45 mio. kr. til indsatser, som skal være med til at sikre kvalificeret arbejdskraft til private virksomheder, siger Stephanie Lose og forklarer, at der er særligt fokus på kvalificeret faglært arbejdskraft, som man forventer, kommer til at mangle fremover.

Fortsat fokus

Og så fortsætter Vækstforum den fokuserede indsats inden for de tre stærke områder i regionen; bæredygtig energi, sundheds- og velfærdsinnovation og oplevelseserhverv.

- Men samtidig vil Vækstforum også i højere grad selv tage fat i bredere indsatser, hvor der er et potentiale, hvilket indsatsen for at sikre kvalificeret arbejdskraft er et eksempel på. Og så skal Vækstforums indsats skabe værdi for hele regionen, og det er også de områder, der ligger uden for de større byer, understreger Stephanie Lose.

Fakta om Syddansk Vækstforum

Syddansk Vækstforum er et af seks vækstfora i Danmark. Der udpeges i alt 21 medlemmer til hvert vækstforum, og medlemmerne kommer fra erhvervslivet, viden- og uddannelsesinstitutioner, arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer samt kommuner og regioner.

De regionale vækstfora er centrale i arbejdet med at skabe vækst og udvikling i regionernes erhvervsliv.

Kontaktinformation:

Stephanie Lose