Vadehavsfestival kan styrke vækst

Der bliver sat fokus på Syddanmark, når Vadehavsfestivalen og det ambitiøse kunstprojekt ”Wadden Tide” åbner den 4. september.

Umiddelbart leder 36 betonelementer, som set fra klitterne former ordet ”haab”, måske ikke tankerne hen på vækst og udvikling i Syddanmark. Betonelementerne er det danske bidrag til kunstprojektet ”Wadden Tide” ved Blåvands Huk og en af de mange brikker, som udgør Vadehavsfestivalen.

Festivalen åbnes 4. september af regionsrådsformand Carl Holst (V) og støttes af Region Syddanmark.

- Men det giver rigtig god mening for Region Syddanmark at støtte en så ambitiøs og international kulturbegivenhed som Vadehavsfestivalen, siger regionsrådsformand Carl Holst.

Han forklarer, at regionsrådet arbejder målrettet på at udvikle Syddanmark til en rig og kreativ kultur- og oplevelsesregion, som er attraktiv at studere, arbejde og bo i. For et fornuftigt befolkningsgrundlag er nødvendigt som grundlag for at skabe vækst og udvikling.

Kultur og livskvalitet

- Det er et faktum, at vi mister unge højtuddannede til de store byer, og det er meget uheldigt, for vi har store virksomheder i regionen, som netop efterspørger højtuddannet arbejdskraft. Jeg kan bare nævne offshore-branchen, som er i en rivende udvikling.

- En begivenhed som Vadehavsfestivalen og kunstprojektet ”Wadden Tide” er med til at skabe opmærksomhed om de kvaliteter, vadehavsregionen byder på, både når det gælder natur, kunst og kultur. Alt sammen kvaliteter, som tæller, når en moderne familie skal vælge, hvor den vil slå sig ned, siger Carl Holst.

”Wadden Tide” består af 13 kunstværker og installationer, som kan ses fra 4. september og en måned frem ved Blåvands Huk. Ud over den umiddelbare oplevelse er der også langsigtede potentialer i projektet. Bl.a. holdes der en workshop mellem de 13 internationale kunstnere, som alle kommer fra vadehavs-lande så forskellige som Holland, Japan og Bangladesh – og de fire kystkommuners planafdelinger. Kunstnere skal være med til at sætte aftryk i de fire vadehavskommuner, Esbjerg, Fanø, Tønder og Vardes fortsatte udvikling af området.

Om Vadehavsfestivalen

• Vadehavsfestivalen 2014 byder på arrangementer fra 4. til 7. september. Udstillinger, bl.a. ”Wadden Tide” ved Blåvands Huk, kan ses frem til 4. oktober.
  • Vadehavsfestivalen 2014 har H.K.H. Prinsesse Marie som protektor.
  • Den første Vadehavsfestival blev afholdt i 2008.
  • Vadehavsfestivalen afvikles fra Varde i nord til Tønder i syd.
  • Festivalen finansieres af Kulturregion Vadehavet, Kulturministeriet, fonde og sponsorer. Region Syddanmark har støttet Vadehavsfestivalen med to mio. kr.

Mere info: www.vadehavsfestival.dk

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210