Region Syddanmark underskriver nye ambulance-kontrakter

BIOS Ambulance Service Danmark A/S og Responce A/S skal køre de syddanske ambulancer fra september næste år. Det besluttede regionsrådet i Region Syddanmark på sit møde den 25. august. På fredag underskrives kontrakterne med de to nye ambulance-aktører.

Region Syddanmarks forretningsudvalg har på sit møde i eftermiddag besluttet, at underskrive aftalerne med BIOS Danmark og Responce om ambulancekørsel i Region Syddanmark fra 1. september 2015 og ti år frem. Underskriften af aftalerne har været udsat, fordi der verserer en klagesag. Klagenævnet for udbud afgjorde den 3. oktober, at klagesagen ikke skal have opsættende virkning. Derfor besluttede forretningsudvalget i dag, at regionen nu underskriver aftalerne med de to nye ambulanceleverandører.

- Jeg er glad for at vi nu kan få aftalerne skrevet under, så BIOS og Responce for alvor kan komme i gang med at forberede den store opgave med at køre de syddanske ambulancer fra 1. september næste år, siger Thyge Nielsen (V), formand for præhospitaludvalget i Region Syddanmark.

Samme serviceniveau

BIOS Danmark skal køre de syddanske ambulancer på Fyn, i Sydvestjylland og i Sønderjylland. Responce skal køre ambulancerne i Trekantområdet. Udover ambulancekørslen omfatter opgaven også kørsel med akutlægebiler, akutbiler og liggende patienttransport.

Regionsrådet har fastsat, at det nuværende serviceniveau på ambulancekørslen skal fortsætte.

- Det betyder, at vi får det samme antal ambulancer, akutbiler og lægebiler, som vi har i dag. Og at de bliver placeret de samme steder som i dag. Derfor vil syddanskerne også opleve, at den tid, der går, fra de ringer efter en ambulance, til den kommer, ikke ændrer sig, siger Thyge Nielsen.

Kontrakterne med BIOS Danmark og Responce underskrives fredag den 10. oktober 2014, kl. 13.30 i Regionshuset.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Thyge Nielsen (V), Præhospitaludvalget i Region Syddanmark, mobil 20 31 36 24