Stjerneformet hjem til handicappede børn og unge indviet

24 svært handicappede børn og unge kan nu få foden under eget bord i Børnehusene Stjernen i Odense. Institutionen er stjerneformet og tænkt som en landsby.

Den stjerneformede institution, Børnehusene Stjernen, der i dag blev indviet i Fraugde i udkanten af Odense, er ikke et helt almindeligt byggeri.

For institutionen tager udgangspunkt i en ide om at kombinere landsbymiljø, sanselige oplevelser, tryghed og tanker om smukke omgivelser til både medarbejdere og børn, der i Børnehusene Stjernen får deres helt eget hjem.

Børnehusene Stjernen skal være et hjem for op til 24 fysisk og psykisk handicappede børn og unge fra 0-18 år, der har så meget brug for hjælp og støtte i hverdagen, at de ikke kan bo sammen med deres familier.

Derfor er netop hjemlighed helt centralt for byggeriet, og hjemligheden afspejler sig blandt andet i bygningens udtryk, indretning og atmosfære, der signalerer og bidrager til omsorg, tryghed og nærvær, og understøtter udvikling, oplevelser, leg og behandling.

- Arkitekturen er nutidig. Og byggeriet er både bæredygtigt og energivenligt. Og så lever det op til kravene for nybyggeri til børn med multiple handicap på en institution. Her er plads og mulighed for at sætte sit eget præg på indretningen. Så jeg håber, at Børnehusene Stjernen bliver en god ramme for at skabe den bedst mulige hjemlighed – uden for hjemmet, sagde formanden for Psykiatri- og socialudvalget i Region Syddanmark, Thies Mathiasen (DF) ved indvielsen.

Ud over de 24 faste pladser, hvor alle børn blandt andet har eget værelse og bad, bliver der også indrettet otte aflastningspladser.

Erstatter Børnehuse i Nyborg og Odense

Børnehusene Stjernen bliver i alt 3.359 kvadratmeter stort, og erstatter Børnehusene i Nyborg og Odense, hvor rammerne længe ikke har været optimale, hverken i forhold til børnenes, forældrenes eller medarbejdernes behov.

Selve udviklingen af Børnehusene Stjernen går en del år tilbage, hvor Region Syddanmark i samarbejde med blandt andet forældre udarbejdede projektet ”Bedre Børnehuse”, hvor ideerne og drømmene tog sin start og nu står klar til brug.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Thies Mathiasen (DF), Psykiatri- og socialudvalget, Region Syddanmark, mobil 4040 7746

Driftsdirektør Christian Schacht-Magnussen, Socialområdet,  Region Syddanmark, mobil 2054 0002

Kontaktoplysning