Lægevagten i Vejle holder flyttedag

Det nye regionsråd i Region Syddanmark besluttede mandag eftermiddag, at lægevagten i Vejle skal flytte fra de nuværende lokaler hos Falck til skadestuen på Vejle Sygehus. Det sker for at skabe mere sammenhæng og en samlet indgang for akutte patienter.

Til april flytter lægevagten i Vejle ind i to nyombyggede lokaler med tilhørende venteværelse på Vejle Sygehus. Flytningen betyder, at lægevagten og skadestuen i Vejle fremover bliver naboer. Det blev besluttet på regionsrådsmødet i Region Syddanmark mandag eftermiddag.

Med beslutningen vil Region Syddanmark og Sygehus Lillebælt fremover kunne tilbyde alle akutte patienter i området hjælp på samme adresse, og det glæder regionsrådsformanden.

- De nye rammer skaber en fælles og samlet indgang for områdets akutte patienter uanset om de har brug for hjælp fra lægevagten eller på skadestuen. Ved at placere de to fysisk dør om dør vil vi også kunne tilbyde et mere sammenhængende behandlingsforløb, siger Carl Holst (V), formand for Region Syddanmark.

Én samlet indgang

Samlingen af lægevagt og skadestue i Vejle sker i høj grad for at lægevagten fremover kan levere en endnu bedre service til patienterne.

- Samlingen af de to tilbud på Vejle Sygehus vil betyde, at lægevagten vil blive en naturlig og nær del af det akutte beredskab. Det betyder blandt andet, at de to nye naboer vil komme til at dele venteværelse, og at patienterne hele tiden vil kunne komme i direkte kontakt med personale, der kan vejlede og hjælpe dem, siger Poul-Erik Svendsen (S), formand for Sundhedsudvalget i Region Syddanmark.

Kræver mindre ombygning

Regionsrådets ønske om at samle lægevagt og skadestue på samme matrikel kommer til at kræve et par måneder med ombygning af de nuværende lokaler.

For at få gjort plads til de to konsultationsrum og et udbygget venteværelse skal der nemlig rokeres lidt rundt på den nuværende lokalefordeling. Prisen for ombygningen ligger på 1,357 mio. kr.

Etableringen af lægevagten som en del af Vejle Sygehus forventes at stå klar 1. april 2014.

Fakta:

• Vejle Sygehus bliver ét ud af 20 steder i regionen, hvor lægevagten holder til. Lægevagt og skadestue er desuden også naboer i Odense på OUH, i Svendborg, Kolding, Aabenraa, Sønderborg, Tønder og Esbjerg.
  • Lægevagten behandler patienter med akut sygdom efter telefonisk henvendelse i tidsrummet 16-08 på alle hverdage og hele døgnet i weekender og på helligdage.
  • Skadestuen på Vejle Sygehus har åbent døgnet rundt hele året og behandler alle former for større skader.
  • Fra 1. april 2014 skal Region Syddanmarks borgere kontakte skadestuen telefonisk, før de møder op.

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10

Sundhedsudvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S), Region Syddanmark, mobil 29 20 12 00

Kontaktoplysning