Gartnerierne kan blive de næste ´slagterier´

Hvis der ikke gribes ind fra politisk side, kan gartnerierhvervet blive morgendagens ”slagterier” med masseafskedigelser til følge.

Derfor henvender Region Syddanmark og Dansk Gartneri sig nu i et brev til en række ministre, hvor de inviterer til et snarligt møde med gartnerierhvervets fremtid på dagsordenen.

- Sidste torsdag sprængtes bomben om lukningen af Danish Crown og Tulip i Faaborg, som rammer et i forvejen sårbart område. Med lukningerne af Lindø, Danfoss og LM Windpower i erindringen, ved vi, hvor vigtigt det er at samle kræfterne hurtigst muligt for at hjælpe de berørte og området videre, siger regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark.

6.000 arbejdspladser i fare

Gartnerierhvervet fylder meget på netop Fyn, og det skønnes, at der er omkring 6.000 beskæftigede i direkte eller afledte erhverv.

Formanden for Dansk Gartneri, Kristian Madsen, understreger, at gartneriet har potentiale til at skabe vækst, men at det også er et erhverv, som er tynget af stigende driftsudgifter, PSO afgifter og stor gældsbelastning.

- Det er uhyre vigtigt for arbejdspladserne i gartnerierhvervet, at vi tager fat på at finde nogle løsninger nu. Hvis vi ikke sørger for en rettidig indsats, risikerer vi, at gartnerierhvervet giver anledning til de næste masseafskedigelser på Fyn, siger Kristian Madsen.

Energibesparende løsninger

I brevet til ministrene foreslår Carl Holst og Kristian Madsen, at gartnerierne, og i særlig grad de energitunge væksthuse, får forbedret mulighederne for at tage energibesparende løsninger i brug.

Det vil være med til at forbedre konkurrenceevnen, samtidig med at det stimulerer den grønne omstilling og øger efterspørgslen hos de virksomheder, som sælger energibesparende løsninger. En del af disse virksomheder findes allerede i den syddanske region.

Regionsrådsformanden og gartneriernes formand håber nu på et snarligt møde med ministrene for erhverv og vækst, fødevarer, landbrug og fiskeri, klima, energi og bygninger og by, bolig og landdistrikter.

- Vi skal have fundet de gode løsninger, som styrker gartneribranchens fremtidige forretningsmuligheder, så vi kan fastholde arbejdspladserne – ikke bare på Fyn, men i hele landet, lyder det samstemmende fra Carl Holst og Kristian Madsen.

For yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210