Ramasjang, P4 og erhvervsfolk rykker til Sønderborg

Regionsrådet har netop bevilget penge til tre aktiviteter i forbindelse med markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl. Danmarks Radio rykker til Sønderborg i efterårsferien.

Der bliver gang i gaden i Sønderborg i efterårsferien, når Danmarks Radio rykker til byen med udvalgte dele af deres børneunivers, Ramasjang og Ultra. De vil sammen med andre DR-programmer være med til at markere 150-året for Slaget ved Dybbøl i børne- og familiehøjde.

Det sker ved en række DR-events, der finder sted sammen med mange andre aktiviteter i Sønderborg i uge 42. Det tætpakkede program er rettet mod børnene og deres familier, og regionsrådet har netop bevilget 500.000 kroner til aktiviteterne.

- Med denne bevilling får vi yderligere bredt viften af aktiviteter ud, og det glæder mig, at markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl rammer så bredt. Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at trække mange børnefamilier til Sønderborg, siger formanden for regionsrådet, Carl Holst (V).

Drama-serien ”1864” bliver omdrejningspunktet for DRs aktiviteter i Sønderborg. DR viser i efteråret sin hidtil dyreste tv-serie ”1864”, der handler om krigen for 150 år siden, hvor de største slag blev udkæmpet på Dybbøl Banke og Als.

DR vil med både radio, tv og events give børn og forældre mulighed for at opleve og møde nogle af værterne fra de populære programmer. Det sker bl.a. ved optagelserne af programmet Fredagsfesten til DR Ultra og events med andre værter fra DRs børneunivers, lige som nogle af P4s programmer vil være en del af efterårsferie-eventen. DR arbejder også på at kunne sætte nogle af 1864-kulisserne op og give mulighed for, at børn kan deltage i nogle af de universer, som blev skabt i forbindelse med optagelser til serien.

Regionsrådet har ligeledes bevilget 68.000 kroner til sejladser, der overskrider den mere flydende grænse på Flensborg Fjord. ”Crossing Borders is OK” er overskriften for et stævne, hvor vinderen af et fælles dansk og tysk mesterskab inden for OK-joller skal findes gennem ni sejladser på fjorden.

Mesterskabet finder sted 22.-24. august og arrangeres af Flensborg Yacht Club og Segler Vereingung Flensburg. Der udarbejdes fælles sejladsbestemmelser, som også skal gælde for kommende grænseoverskridende kapsejladser.

Endelig har regionsrådet bevilget 100.000 kroner til Junior Chambers erhvervskonference ”The Battle”, der med udgangspunkt i Dybbøl 2014 vil markere grænseregionen over for de ca. 600 deltagere. Konferencen finder sted fredag den 28. marts i forbindelse med JCI Danmarks Forårskongres, der afvikles 29. og 30. marts.

Der er tale om en grænseoverskridende erhvervs- og kulturkonference, der bl.a. har fokus på ledelse i turbulente perioder. På den efterfølgende kongres etableres et nyt grænseoverskridende samarbejde, der skal være med til at bidrage til væksten i den dansk-tyske region.

- Der er helt sikkert mange, der vil besøge den dansk-tyske grænseregion i forbindelse med 150-året for Slaget ved Dybbøl. Det giver os mulighed for at vise, at det er et område med mange muligheder – både for at bo og for at skabe udvikling og vækst på tværs af grænsen, siger Hans Philip Tietje (V), formand for Udvalget for dansk-tysk samarbejde.

Enhedslistens to medlemmer stemte imod forslaget.

Yderligere oplysninger

Formand for Udvalget for dansk-tysk samarbejde Hans Philip Tietje (V), tlf. 4033 8121

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf.: 4032 5210