Esbjerg-firma i fokus ved international talentkonkurrence

Der er hjælp at hente for trængte skole-elever, der har brug for hjælp til lektielæsningen, men ikke umiddelbart kan få hjælpen derhjemme.

Det er iværksættervirksomheden Tutee fra Esbjerg, der med økonomisk støtte på 593.000 kr. fra Syddansk Vækstforum har fået hjælp til at videreudvikle både en app og en multiplatformservice, der kommer med et bud på, hvordan lektielæsning og lektiehjælpsservice kan se ud anno 2014.

Tutee er integreret med Facebook og rummer derudover et whiteboard samt voicechat. Det giver skoleelever mulighed for sparring om lektier, via en gratis app, uden at skulle mødes ansigt til ansigt.

Stor efterspørgsel på lektiehjælp

Den nyudviklede app er gratis, fordi forretningskonceptet bygges op om en reklamefinansieret app, hvor reklamerne kan målrettes den enkelte bruger.

Esbjergfirmaet Tutee vil sammen med partnerne - Rybners Gymnasium i Esbjerg og Campus Vejle - i projektet teste effekten i stor skala via de to offentlige partners uddannelsescampus, og derigennem optimere og tilpasse deres produkt, så den bliver så brugervenlig som muligt.

Tutee har ifølge egne oplysninger allerede en efterspørgsel efter deres produkt, idet der er indgået samarbejdsaftaler med skoler, som giver udtryk for, at de andre tilbud på markedet ikke kan det samme, som det Tutee app’en kan.  Samtidig er app’en mere fleksibel, og dermed kan lærerne bedre hjælpe uden at være til stede ansigt til ansigt med eleven.

Iværksætter-firmaer i ambitiøs konkurrence

Om succesen fortsætter og udløser en præmie til den driftige Esbjerg-virksomhed i konkurrencen Next Step Challenge bliver afgjort på mandag den 14. april, hvor målstregen for den ambitiøse konkurrence for internationale iværksættervirksomheder nås i Musikhuset i Esbjerg, hvor finaledeltagerne forbereder deres endelige oplæg efter måneders hårdt arbejde.

Virksomhederne dækker et bredt spekter af forretningsområder, fra intelligente energiløsninger over aktivitets-app’s til udvikling af telemedicinske løsninger.

Kronprins Frederik overrækker vinderpris

Præmien overrækkes af HKH Kronprins Frederik og vindervirksomheden går derfra med en præmieværdi på ca. 2 millioner kr.  Ved afslutningen er der inviterede gæster, selection boardmedlemmer, samarbejdspartnere fra Region Syddanmark og rådgivningsfirmaet Accelerace, rådgivere fra forløbet og Next Step Challenge daglige hold af medarbejdere samt de øvrige deltagere for at kåre vinderne og overrække prisen.

Finansminister Bjarne Corydon (S) og SE’s direktør Niels Duedahl holder sammen med regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, taler ved det afsluttende arrangement, hvor også regionsdirektør i Region Syddanmark, Mikkel Hemmingsen, som formand for Next Step Challenge Advisory Board deltager.

Fakta:

Du kan læse mere om Next Step Challenge på deres hjemmeside. - Siden er ikke længere tilgængelig.