Kunstnere kan styrke syddansk erhvervsliv

I langt de fleste tilfælde er det erhvervslivet, som støtter kunsten, men i Region Syddanmark vender man tingene på hovedet. Her skal 23 nordatlantiske kunstnere være med til at knytte det syddanske erhvervsliv tættere til de nordatlantiske lande – og dermed skabe vækst.

Hvordan kan kunstnere fra Grønland, Island og Færøerne være med til at styrke væksten i erhvervslivet i Syddanmark, kan man spørge.

Svaret ligger i en kraftfuld udstilling med værker af 23 nordatlantiske kunstnere. Udstillingen vil hele næste år blive vist rundt om i Region Syddanmark og indbyde erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner, borgere og turister til et indblik i den nordatlantiske kultur.

- Både kulturelt og historisk er de nordatlantiske lande og Danmark knyttet tæt sammen. Det vi vil med vandreudstillingen er at sætte kurs mod et stærkt fremtidigt samarbejde mellem regionens erhvervs- og uddannelsesliv og de nordatlantiske lande, forklarer regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark.

Derfor har regionsrådet bevilget 250.000 kroner fra regionens kulturpulje til vandreudstillingen.

Kunst på tværs af grænsen

Netop det at udstillingen er mobil betyder, at kunsten - og erhvervsinitiativerne i kølvandet af kunsten - kommer bredt ud i regionen. Da vandreudstillingen også udstilles i Flensborg, er den desuden med til at understøtte regionens indsats for et kulturelt og erhvervsmæssigt samarbejde på tværs af landegrænsen.

Invitation til netværk

Når udstillingen åbnes rundt om i regionen, inviteres relevante repræsentanter fra erhvervsliv, uddannelser og det politiske liv i regionen og fra de nordatlantiske lande. Der vil være fokus på virksomheder, som allerede samarbejder med Island, Færøerne og Grønland eller har intentioner om det.

Udstillingen planlægges at besøge otte byer og vises første gang i Nordatlantisk Hus i Odense. Hver gang vil der være events, som rettes imod erhvervs- og uddannelsesområderne, og repræsentanter herfra vil blive inviteret til at deltage i erhvervsnetværk. Her får aktørerne den indsigt i nordatlantiske kulturelle omgangsformer, som er nødvendig, for at erhvervssamarbejder på tværs af kulturer bliver succeser.

Fakta om udstillingen: I Region Syddanmark udstilles i 2014 omkring 60 kunstværker; malerier, skulpturer, glaskunst, fotokunst og videoinstallationer. Værkerne er udvalgt i samarbejde med den grønlandske kunstnersammenslutning KIMIK og Norden Huse i Island og på Færøerne.

Lisbeth Karline Poulsen, Mike Jacobsen, Julia Pars, Anne-Mette Arendt, Ivalo Abelsen, Jannie Jørgensen, Camilla Nielsen, Pierre André Auzias, Ivan Burkal, Buuti Pedersen, Naja Rosing-Asvid, Lisa Kreutzmann, Arnanguaq Høegh.

Brandur Patursson, Tróndur Patursson, Borgný Patursson, Hanni Bjartalið.

Jóna Gold, Magnús Helgason, Kríudóttir, Anne Herzog,  Dodda Maggý, Sigurður Guðjónsson.

For yderligere information:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210