Vagtskifte for militærlægebil

Region Syddanmark takkede for 25 års tro tjeneste, da militærlægebilen i Oksbøl ved en ceremoni 28. november overlod opgaven til en akutbil og to døgnbemandede ambulanceberedskaber i Varde.

Efter mange udrykninger med blå blink, sirener og hvinende dæk takker militærlægebilen i Oksbøl nu af og overlader vagten til en akutbil og to døgnbemandede ambulancer.

Der er ikke nøjagtige tal på det, men militærbilen har sandsynligvis rykket ud mere end 2.500 gange, hvor vestjyder og turister har haft brug for akut hjælp – men efter 25 års tjeneste skal andre nu tage over.

Den overgang blev markeret på en torsdag i november, hvor blandt andet Akut- og Ø-udvalgsformand Thyge Nielsen (V) og formanden for social- og sundhedsudvalget i Varde Kommune Erik Buhl (V) takkede for et veludført arbejde.

- Løsningen med militærlægebilen har været rigtig god. Da konceptet blev indført blev det efter sigende mødt med skepsis, men idéen har vist sig mere end holdbar. Jeg vil gerne sige mange tak for et godt samarbejde, siger Thyge Nielsen.

Lokalt har man også været særdeles tilfreds med ordningen.

- Varde Kommune er en arealmæssig stor kommune, og derfor er det selvsagt en udfordring opbygge et akutberedskab, der kan dække hele kommunen. Vi har haft et fortrinligt samarbejde med lejrens militærlægebil i mange år, som på flot vis har været med til at dække det store sommerland og den sydvestlige del af Varde Kommune, siger Erik Buhl og fortsætter:

- Vi er rigtig godt tilfredse med, at Region Syddanmark nu tager over med en fuldgyldig erstatning for lejrens militærlægebil.

Meget passende var idémanden bag militærlægebilen, Hans Gøtze, også tilstede ved afskeden.

Forsvarets besparelser betyder ændringer

På grund af besparelser i Forsvaret kører militærlægebilen i Oksbøl den sidste præhospitale kørsel 29. november. Region Syddanmark har lavet en aftale med Falck om indsættelse af en døgndækkende akutbil med paramediciner kl. 8 – 22 fra den 30. november og året ud. Fra den 1. januar 2014 er akutbilen døgndækkende.

Region Syddanmark har også indgået en aftale med Falck om at udvide ambulanceordningen i Varde, så der fremover vil være to døgndækkende ambulancer mod et døgnberedskab og et dagberedskab i dag.

- Det har været vigtigt for mig, at vi fandt en ny løsning, der som minimum matchede det beredskab, som vi opnåede med militærlægebilen. Det synes jeg, vi har formået med en akutbil i Oksbøl og to døgnberedte ambulancer i Varde, og det er jeg rigtig godt tilfreds med, siger Thyge Nielsen.

Den nye ordning træder i kraft 30. november.

Yderligere oplysninger:

Formand Thyge Nielsen (V), Akut- og Ø-udvalget, Region Syddanmark, telefon 2031 3624
Formand Erik Buhl (V), Social- og sundhedsudvalget, Varde Kommune, telefon 4017 4454