Talenter skal få øjnene op for syddanske job
En fælles indsats på tværs af virksomheder og kommuner skal synliggøre de attraktive job i Syddanmark over for højtuddannede specialister fra ind- og udland. Foreningen work-live-stay southern denmark har netop fået støtte fra Syddansk Vækstforum til at udarbejde nye markedsføringsredskaber, som skal sætte regionen på talenternes verdenskort.
Det kan godt være, at virksomhederne i Syddanmark ligger inde med en masse spændende job og gode muligheder for at gøre karriere. Men hvad nytter det, hvis ingen – ud over de medarbejdere, som bor i området i forvejen – kender til dem?
Virksomheder overalt i regionen oplever store vanskeligheder ved at tiltrække højtuddannede medarbejdere fra resten af Danmark og verden, og derfor har foreningen work-live-stay southern denmark besluttet at lancere projektet ’Talent Attraction – Southern Denmark’. Projektet skal udvikle og afprøve en række nye markedsføringsredskaber, som sætter spotlys på de attraktive jobmuligheder og det gode liv i Syddanmark.
Synlig uden for landets grænser
Syddansk Vækstforum besluttede på sit formandskabsmøde tirsdag 11. juni at støtte projektet med godt 3,5 mio. kr.
- Vi er i hård konkurrence med andre regioner om de dygtigste medarbejdere, og derfor skal vi være langt mere synlige - både inden og uden for landets grænser. Med det nye projekt kan vi hjælpe regionens virksomheder og kommuner med at brande de mange spændende karrieremuligheder, men også Syddanmark som et godt sted at bo og arbejde. Det er en opgave, som vi skal tage meget seriøst, hvis vi vil sikre vækst og arbejdspladser fremover, siger Carl Holst (V), formand for Syddansk Vækstforum.
De nye markedsføringsværktøjer tager udgangspunkt i det materiale, og de PR-aktiviteter, som Copenhagen Capacity er ved at udarbejde for at promovere Danmark generelt over for udenlandske medarbejdere. Men det bliver i en syddansk version med særligt fokus på de syddanske styrker og jobmulighederne inden for især energieffektivitet, velfærdsteknologi og oplevelseserhverv.
Virksomheder og kommuner skal udvikle indhold
Direktør i work-live-stay southern denmark, Merete Woltmann, forventer bl.a., der skal produceres fire film, som dækker de forskellige områder og styrkepositioner i Syddanmark. De skal herefter bruges til målrettede kampagner over for relevante faggrupper i ind- og udland.
- Projektet handler kort og godt om at sætte Syddanmark på talenternes verdenskort. Det kræver en indsats fra både nationalt, regionalt og lokalt hold, og de syddanske virksomheder og kommuner skal være med til at udvikle indhold og budskaber. Kun på den måde kan vi få en slagkraftig indsats, som henter de dygtigste medarbejdere til vores region, siger Merete Woltmann.
Ud over det nye markedsføringsprojekt arbejder work-live-stay southern denmark bl.a. på at udvikle et koncept for bosætningskoordinatorer i hver kommune, som kan hjælpe talenterne og virksomhederne med modtagelsen i Syddanmark, når de først er kommet hertil.
Læs mere om den syddanske talentsatsning på www.work-live-stay.dk