Klatring og totalshow er en del af Dybbøl 2014

Regionsrådet har på sit sidste møde i 2013 bevilget 750.000 kroner til aktiviteter på tværs af den dansk-tyske grænse. Det sker i anledning af Dybbøl 2014, som markerer 150-året for slaget ved Dybbøl.

Det kræver efterhånden en god kondition at deltage i aktiviteterne i forbindelse med markeringen af Dybbøl 2014. Ikke kun fordi der er et væld af gode tilbud i arrangementskalenderen, men også helt bogstaveligt. En af aktiviteterne er nemlig et Adventure Race arrangeret af Idrætshøjskolen i Sønderborg. Løbet starter ved Dannevirke og slutter ved Dybbøl, og deltagerne skal tilbagelægge ruten ved kørsel på mountainbike, orienteringsløb, kajak, klatring og samarbejde. Der forventes ca. 500 deltagere fra både dansk og tysk side.

Løbet er blot en ud af de seks aktiviteter, som regionsrådet i Region Syddanmark netop har sagt ja til at støtte med 750.000 kroner. I løbet af næste år markeres Dybbøl 2014 ved en række aktiviteter i den Dansk Tyske Region. Mange af aktiviteterne rækker både hen over grænsen og ind i fremtiden, og de skal dels styrke den gensidige forståelse på tværs af den dansk-tyske grænse, dels synliggøre det rige kulturliv, som området har at byde på.

De fire danske og tyske aviser, som er gået sammen i det grænseoverskridende samarbejde Unter Nachbarn, har fået støtte til tre aktiviteter: En meningsmåling, en fotokonkurrence og en malekonkurrence. Meningsmålingen skal give et indtryk af, hvordan danskere og tyskere omkring grænsen ser på hinanden, og resultatet offentliggøres i et avistillæg, som de fire aviser udgiver i anledning af 150-året for 1864.

Dybbøl 2014 træder også ind på flere scener. Ved Cathrinesminde Teglværksmuseum er en række frivillige involveret for at opføre et egnsspil skrevet til lejligheden, mens Sønderborg Multicultural Society opfører et totalshow med udgangspunkt i en tysk tremastet skonnert. Den lægger til i Sønderborg, men sejler også til Nyhavn i København. 30 unge danskere og tyskere skal ved hjælp af bl.a. breakdance, skateboard og cirkus nyfortolke historien om 18. april 1864.

- De mange aktiviteter i forbindelse med Dybbøl 2014 vidner om den fantastiske kreativitet og energi, der er til stede i den Dansk-Tyske Region, og i løbet af 2014 bliver der mange muligheder for at mødes på tværs af grænsen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Pengene, som regionsrådet har bevilget, stammer fra den pulje på tre mio. kr., som er reserveret til Dybbøl 2014-projekter i regionsrådets budgetforlig for 2013.

De seks aktiviteter støttet af Region Syddanmark:

Egnsspillet ”Skudt i grus” sætter fokus på almindelige familiers skæbne under det prøjsiske bombardement i Sønderborg 18. april 1864. Opføres ved Cathrinesminde Teglværksmuseum 10.-15. juni 2014. Tilskud fra Region Syddanmark på 75.000 kroner.

Meningsmåling gennemføres i et samarbejde mellem Region Syddanmark og de danske tyske aviser JydskeVestkysten, Der Nordschleswiger, Flensborg Avis og fra mediehuset sh:z. Meningsmålingen offentliggøres ifm udgivelsen af et særtillæg om Dybbøl 2014. Meningsmålingen skal give et indtryk af, hvad danskere og tyskere i grænseregionen tænker om hinanden. Bevilling på 50.000 kroner.

Fotokonkurrence om den dansk-tyske region, udskrevet af de fire danske og tyske aviser i samarbejde med Region Syddanmark. Billederne vises efterfølgende på en vandreudstilling. Bevilling på 93.500 kroner.

Malekonkurrence – alle skoler i grænseregionen inviteres til at deltage i malekonkurrencen: ”Hvordan ser du din nabo?” Udskrevet af de fire dansk-tyske aviser. 56.000 kroner bevilget.

Totalshow med Kulturskibet 1864, SMS – Sønderborg Multicultural Society – sejler til København og Sønderborg, hvor 30 unge fra Danmark og Tyskland opfører totalshow, hvor historien om 1864 nyfortolkes. 275.500 bevilget.

Adventure Race arrangeres af Idrætshøjskolen Sønderborg, og det går bl.a. med mountainbike og kajak fra Dannevirke til Dybbøl. Bevilling på 200.000 kroner.

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10

Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, Region Syddanmark, mobil 29 20 19 75