Statslige Freja skal udvikle Haderslev Sygehus

Nu er aftalen om at sælge sygehuset i Haderslev til Freja, statens ejendomsselskab, endeligt underskrevet. Aftalen indbringer Region Syddanmark 30 mio. kr. og inkluderer en videresalgsklausul på 60 procent af overskuddet ved videresalg.

Region Syddanmark har nu papir på, at sygehuset i Haderslev er solgt til Freja, statens ejendomsselskab.

Mandag den 26. august skrev regionsrådsformand Carl Holst (V) og direktør for Freja, Karen Mosbech, nemlig under på den endelige aftale, der indbringer Region Syddanmark 30 mio. kr. samt 60 procent af overskuddet ved et eventuelt videresalg.

Liv og aktivitet

Efter underskrifterne var kommet i hus, udtrykte Carl Holst stor tilfredshed med aftalen:

-Jeg er rigtig glad for aftalen med Freja, for de er i den grad garant for, at der arbejdes videre med at skabe liv og aktivitet i området til gavn for byen og lokalområdet. Det er noget, både Region Syddanmark og Freja er meget optagede af, sagde han.

Skal se på flere sygehuse

Handlen med Region Syddanmark er den første af sin art for Freja, der hidtil kun har købt, videreudviklet og solgt statslige bygninger. Men det bliver dog næppe den sidste.

I foråret blev Region Syddanmark og Freja nemlig enige om en rammeaftale, der åbner mulighed for tilsvarende aftaler. Næste skridt bliver således, at Freja skal præsenteres for de øvrige ledige sygehuse, som Region Syddanmark ønsker at afhænde.

Fakta om Freja:

Freja er en såkaldt developer-virksomhed, der er ejet af den danske stat.
Det statslige selskab har stor erfaring med køb og salg af bygninger, der skal finde ny anvendelse.
Freja har en solid egenkapital og har mulighed for at finansiere overtagelsen af ledige regionale ejendomme via optagelse af lån med statsgaranti.
Som selskab tager Freja ansvar for samfundet, for miljøet og for de mennesker, hvis liv og vilkår de får indflydelse på.