Sygehuset i Haderslev flytter før tid

Muligheden for besparelser betyder, at regionsrådet i Region Syddanmark fremrykker flytningen af sygehuset i Haderslev til starten af 2014.

30 millioner kroner om året. Det er, hvad der bliver frigivet, hvis hele sygehuset i Haderslev er flyttet i januar 2014 i stedet for i 2018, som det oprindeligt var planen. Og det uden at det koster på kvaliteten eller at medarbejdere bliver afskediget. Derfor godkendte regionsrådet i Region Syddanmark den 30. januar at fremrykke flytningen.

Det har igennem hele processen med at udbygge Sygehus Sønderjylland været planen, at funktionerne fra sygehuset i Haderslev skulle flyttes og bygningerne sælges, når udbygningen af sygehuset i Aabenraa står klar i 2018.

Nu har det imidlertid vist sig muligt at flytte alle funktioner fra Haderslev, når første fase af byggeriet i Aabenraa står færdigt i 2014. Det giver mulighed for store besparelser, uden at gå på kompromis med kvaliteten.

- Vi står i en situation, hvor vi skal have mest muligt ud af vores penge, og derfor giver det også god mening at flytte funktionerne fra Haderslev til Aabenraa, så hurtigt som kvaliteten og medarbejderhensynet tillader det, siger Stephanie Lose (V), der er formand for regionens innovationsudvalg.

Omrokeringer skaber mulighed for flytning

Den fremrykkede flytning bliver gjort mulig af de rokeringer, der i øjeblikket er i gang på sygehusene i Aabenraa og Sønderborg. Her skaber den netop indviede fælles akutmodtagelse (FAM), og det kommende mor/barn-center i Aabenraa plads på andre afdelinger på de to sygehuse.

Det betyder, at de hjertemedicinske pladser fra Haderslev flyttes midlertidigt til FAM i Aabenraa, og at fødeafdelingen flytter til det nye mor/barn-center. De ambulante kirurgiske funktioner placeres i Aabenraa/Sønderborg inden for eksisterende fysiske rammer, mens der skabes plads til de ambulante medicinske funktioner i Aabenraa gennem mindre ombygninger. Herudover flyttes der i mindre grad ambulante røntgen og scanningsfunktioner til Tønder.

Jobgaranti til ansatte

340 medarbejdere forventes at blive berørt af flytningen. Region Syddanmark har givet alle medarbejdere en jobgaranti. Den betyder, at ingen bliver afskediget på grund af lukning eller flytning, men får derimod tilbudt et job på et af de andre sygehuse.

- Vi holder fast i den jobgaranti, vi tidligere udstedte, og vil så vidt muligt forsøge at imødegå personalets ønsker i forhold til jobfunktioner, siger Stephanie Lose.

Kontakt:

Stephanie Lose (V), formand for innovationsudvalget i Region Syddanmark. 25330982

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, 29467125,