Rigtig god dag for togtrafikken

Folketingets partier enedes i dag om at elektrificere strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov. Regionsrådformand Carl Holst (V) glæder sig over udsigten til moderne elektriske tog.

Efter måneders forhandlinger lykkedes det i dag for et samlet folketing minus Enhedslisten at fremrykke elektrificeringen af jernbanen mellem Esbjerg og Lunderskov.

- Jeg er rigtig glad. Nu er der endelig en overskuelig horisont for, at vi kan få udfaset de utidssvarende MR-tog mellem Esbjerg og Aarhus. Samtidig kan vi se frem mod moderne elektriske tog i hele det sydlige fjerntogssystem, så derfor er det en rigtig god dag for togpassagerer og togtrafikken i det hele taget, siger formand for Region Syddanmark Carl Holst (V).

Hurtigere tog

Allerede i 2015 vil elektrificeringen være gennemført. Et af de tungeste argumenter bag fremrykningen har været DSB’s fortvivlende materielsituation. Med Esbjerg-Lunderskov elektrificeret kan der om blot tre-fire år køre splinternye elektriske tog i hele det sydlige fjerntogssystem fra Esbjerg i vest, Sønderborg i syd og til København i øst. Det vil frigøre 15 IC3-togsæt til resten af landet.

- Elektriske tog kan accelerere hurtigere end dieseltog, er mere miljøvenlige og billigere i indkøb og drift. Dagens aftale giver os altså både hurtigere tog og bedre miljø, så der er tale om aftale med kun vindere, siger regionsrådsformanden.

Timemodellen rykket nærmere

Aftalen sikrer samtidig, at der ikke, som tidligere foreslået, tages af de allerede bevilligede midler til sporudvidelsen mellem Vamdrup og Vojens til dobbeltspor. Udvidelsen er en forudsætning for at få bragt rejsetiderne mellem Aarhus og Hamborg ned fra de nuværende fem timer til omkring det halve. Også det er en af de tre syddanske prioriteter på trafikområdet.

- Tyskland er vores suverænt største eksportmarked og samtidig vores port til resten af det europæiske marked. Derfor må og skal vi have bragt rejsetiderne ned. Hamborg er større end København og ligger kilometermæssigt tættere på os i Syddanmark. Alligevel tager det i dag meget længere tid at komme til Hamborg end til København. Derfor er det så glædeligt og vigtigt, at vi nu endelig har fået en aftale, lyder det fra Carl Holst.

Fakta:

Elektrificering af strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov koster 1,2 mia. kr. Pengene er primært nye bevillinger fra Finansministeriet, men der tages også et mindre beløb fra forundersøgelser af projekter, som der pt. alligevel ikke er penge til at gennemføre.

Når det kan lade sig gøre at elektrificere Esbjerg-Lunderskov nu, skyldes det, at signalsystemerne på netop den strækning er immuniseret og således ikke først kræver signaludskiftning, som de fleste andre steder i landet.

Kontakt: Regionsrådsformand Carl Holst (V) 40325210