Tønders små virksomheder får innovativ vækstfremmer

Under navnet Tønder Innovatorium skal Tønder Handelsskole hjælpe iværksættervirksomheder og små og mellemstore virksomheder med at blive større. Undersøgelser viser, at uddannelsesforløb mærkbart forøger sandsynligheden for, at nye virksomheder overlever. Derfor har Syddansk Vækstforum valgt at satse på uddannelse som vækstfremmer i Tønder.

Vækstforum har netop besluttet at støtte Tønder Innovatorium med 4,7 millioner kroner. I alt skal 30 iværksættere og 30 små og mellemstore virksomheder igennem vækstforløbet. Iværksætterne og virksomhedslederne skal blandt andet tilbydes et helt nyt uddannelsesforløb, som skal styrke virksomhedernes vækst og eksport.

Projektet skal også skabe et helt nyt center for iværksættere, ledere og medarbejdere fra de små og mellemstore virksomheder. Centret skal skabe gode rammer for projektet med 5-15 kontorpladser, konferencefaciliteter, samt et inkubatormiljø for nye virksomheder.

Tønder er udpeget af Vækstforum som et yderområde, hvor der skal sættes fokus på at skabe vækst i erhvervslivet.

- Det er vigtigt for hele regionens vækst og beskæftigelse, at den ikke kun er koncentreret om de større vækstcentre. Derfor støtter vi initiativer, der hjælper virksomheder til at vokse sig endnu større, siger Carl Holst, formand for Syddansk Vækstforum.

Projektet er inspireret af Fremtidsfabrikken Sydfyn, men er også blevet tilpasset området omkring Tønder. På Sydfyn er der således stor fokus på kreative fag, mens man i Tønder Innovatorium vil henvende sig til en bredere vifte af erhverv.

- Resultaterne fra Fremtidsfabrikken Sydfyn er imponerende, men det glæder mig, at man har taget helt lokale hensyn, så vi her fokuserer på de helt specifikke forhold i Tønder Kommune, siger borgmester Laurids Rudebeck (V), Tønder Kommune.