Indvielse af nyt røntgenudstyr på Odense Universitetshospital

OUH indvier et helt nyt røntgenapparatur, der betyder, at Radiologisk Afdeling fremover kan undersøge personer med f.eks. skæv ryg hurtige, bedre og med reduceret stråledosis på op mod 90 pct.

Som det første hospital i Skandinavien tager OUH den 12. december 2012 et helt nyt røntgenapparatur i brug, der kan lave 2D og 3D skanninger af store områder som ryggen eller benene i ét enkelt billede.

Det nye røntgenapparat er som en brusekabine, man går ind i. Derefter kører rørene op og ned i to parallelle stråler, som tager billeder af kroppen fra to vinkler på samme tid. Den nye teknik, hvor man tager billeder i et stræk frem for enkeltvis som tidligere, giver et meget bedre billede, og samtidig bliver strålingen på patienten formindsket med op mod 90 pct.

Pressen er velkommen ved indvielsen, der finder sted: På Radiologisk Afdeling, Indgang 27 (indgang fra forhallen).

Indvielsen foregår onsdag d. 12. december 2012 kl. 9.00.

Ved indvielsen holder regionsrådsformand Carl Holst (V), administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund, samt ledelsen fra Radiologisk og Ortopædkirurgisk afdeling taler.

Efter talerne vil ledende overlæge på Radiologisk Afdeling Jens Karstoft vise det nye udstyr frem, og der vil være mulighed for at lave interview.

Yderligere informationer:

- Kommunikationsrådgiver Mira Borggreen, Region Syddanmark – 2920 1872
- Kommunikationskonsulent Peter Rahbek Elbrønd, Odense Universitetshospital – 2134 2920