Syddansk vækstoptimisme vakler

I løbet af sommeren er optimismen blandt virksomhedsledere dalet i Region Syddanmark.

Der er stadig flest optimister blandt virksomhedsledere i Region Syddanmark, men siden maj er der blevet dobbelt så mange pessimister. (Foto: Jonas Ahlstrøm)

Ud af 900 direktører for små- og mellemstore virksomheder forventer hver femte nu et fald i omsætningen. Det er dobbelt så mange som i maj 2011.

- Det er naturligvis bekymrende, at pessimismen breder sig blandt erhvervsledere i regionen, og det gør vores arbejde med den næste erhvervsudviklingsstrategi endnu vigtigere, siger formanden for Vækstforum, Carl Holst (V).

Han understreger dog også vigtigheden af ikke udelukkende at fokusere på problemerne. Det er nemlig stadig fire ud af ti direktører, der forventer vækst.

- Vi skal også hæfte os ved, at der er dobbelt så mange optimister som pessimister, og at det er blandt de større virksomheder med flere ansatte, der er tiltro til større omsætning, siger han.

Færre ansættelser

Mens der trods alt er flest optimister angående omsætning, ser det mere dystert ud på beskæftigelsesområdet. I maj 2011 troede 31 procent på en vækst i ansættelser. Det er i september faldet til 26 procent. Til gengæld er andelen af virksomhederne, der regner med fald i antal ansatte vokset fra 16 procent i maj til 25 procent i september.

For både omsætning og ansættelser gælder det, at optimismen daler i alle brancher. Størst er det dog i brancher, der handler direkte med forbrugerne. Mønsteret er tydeligt i for eksempel detailhandlen. I maj 2011 forventede 44 procent i detailhandelen en fremgang i omsætningen, mens det i september 2011 er 17 procent, der forventer fremgang. 6 procent af detailhandelsvirksomhederne forventer flere ansatte i det kommende kvartal, mens 33 procent forventer færre ansatte.

Fakta

900 virksomheder svarer fire gange om året på, om de i de næste tre måneder forventer mindre, uændret eller større omsætning og antal ansatte.

Maj 2011 September 2011
Mere omsætning 56% Mere omsætning 40%
Uændret omsætning 35% Uændret omsætning 40%
Mindre omsætning 9% Mindre omsætning 20%
Flere ansatte 31% Flere ansatte 26%
Uændret antal ansatte 52% Uændret antal ansatte 50%
Færre ansatte 16% Færre ansatte 25%

Jo større jo bedre: De mindste virksomheder har særlig svært ved at bevare optimismen. 8 procent af virksomheder med 5-7 ansatte forventer nu, at omsætningen stiger – mens det samme fælder for er 36 procent af de større virksomheder med 40-250 ansatte.

Flest ansatte hos optimister: Selv om optimismen er dalet er den ikke væk. 49 procent af de ansatte i panelets virksomheder er ansat i virksomheder, der forventer større omsætning, mens 32 procent er ansat i virksomheder, der forventer en lavere vækst. Hver femte er ansat i en virksomhed, som forventer at have færre ansatte i det kommende kvartal. Hver tredje er ansat i en virksomhed, som forventer at få flere ansatte.