Gyldent øjeblik

Åbningen af en ny midlertidig akut visitationsfunktion i Augustenborg blev fejret.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) klipper snoren sammen med regionsrådsmedlem Willy Sahl (S). Snoren holdes af Henry Johannsen og Minna Holm Nielsen.

Der var ingen guldsaks. Snoren var heller ikke rød. Til gengæld var den gylden og glæden var stor, da åbningen af en ny akut visitationsfunktion i Augustenborg blev fejret tirsdag.

Den akutte visitationsfunktion gør det nemmere for sønderjyske borgere at få hurtig og bedst mulig hjælp på psykiatrisygehuset uden for normal åbningstid. Samtidig sikrer funktionen, at patienten bliver sendt videre til behandling umiddelbart efter konsultationen.

Det var ikke planlagt, at der skulle klippes snor under indvielsen. Men det fik en af gæsterne lavet om på, da hun tog en guldsnor fra en af blomsterbuketterne, som på den måde kom til at agere rød snor under arrangementet.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) greb saksen og problematiserede i sin tale den manglende åbenhed, der er omkring psykiske lidelser i forhold til fysiske sygdomme

Åbenhed og rummelighed

- Det er nemmere at snakke om en brækket arm, end det er at tale om en psykisk sygdom. Vi er i den almindelige offentlighed stadigvæk ikke helt nået til den større åbenhed eller rummelighed, som vi ønsker. I Region Syddanmark vil vi det anderledes. Der skal være lige så stor bevågenhed og politisk handling i forhold til de psykiatriske som de somatiske patienter, og det er det, vi viser i dag, sagde regionsrådsformand Carl Holst.

Under talen henviste han til flere tiltag, hvor regionsrådet arbejder på en styrket psykiatri, nemlig visionen om et nyt psykiatrisygehus i Vejle og Odense, nye lokaler til retspsykiatrien i Middelfart, og endelig byggeriet af psykiatrisygehuset i Aabenraa.

Afdelingssygeplejerskerne Bente Bro og Gitta Hansen fortalte om, hvordan de har fået idéen til visitationsfunktionen og om, hvordan de har fået omsat idéen til handling.

Erfaringerne skal bruges

- Vi er kommet godt i gang, og siden maj har vi fået 189 henvendelser. Vi håber virkelig, at man vil bruge de erfaringer, vi får her i Augustenborg, når funktionen flytter til Aabenraa om et par år.

Akut Visitationen åbnede i maj måned. Med udgangen af 2013 vil funktionen blive flyttet til det nye psykiatrisygehus i Aabenraa.