Sygehusbygninger i Haderslev sættes til salg

Når Haderslev Sygehus lukker i 2014, skal der gerne stå nye beboere på spring til at flytte ind i de naturskønne omgivelser. Derfor blev Region Syddanmark og Haderslev Kommune på et styregruppemøde onsdag den 16. november enige om hurtigst muligt at sætte bygningerne til salg gennem offentligt udbud – hvilket vil sige lige så snart bygherrerådgiveren Bascon har færdiggjort udbudsmaterialet.

- Der er ikke lang tid til 2014, så nu skal der skub i processen. Ved at sende projektet i udbud får vi hurtigt afprøvet markedsinteressen, og jeg håber, at flere interessante investorer melder sig på banen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Fælles sundhedshus

På styregruppemødet indgik Region Syddanmark og Haderslev Kommune desuden i en meget positiv dialog om mulighederne for at etablere et sundhedshus i de bygninger, der i dag huser psykiatrien. Både region og kommune ser et stort potentiale i at samle en række sundhedsfunktioner på stedet, herunder lokalpsykiatrien, praktiserende læger, fysioterapeuter o.l.

- Det vil være unikt og nyskabende med et fælles sundhedshus i Haderslev, hvor sundhedspersonale fra forskellige faggrupper kan supplere hinanden og skabe synergieffekt. Det vil være en god løsning for Haderslev Kommunes borgere, siger 1. viceborgmester H. P. Geil (V).

Der er netop nedsat en arbejdsgruppe, som vil gå i gang med de indledende drøftelser af, hvordan sundhedshuset kan blive realiseret, også før de nuværende sygehusfunktioner flytter ud i 2014.

Fakta:

Regionsrådet besluttede med årets budgetforlig at nedlægge Haderslev Sygehus med udgangen af 2014. Det betyder, at der åbnes op for nye anvendelsesmuligheder i sygehusets bygninger.

Region Syddanmark og Haderslev Kommune har nedsat en styregruppe, som skal finde ud af, hvordan der kan sikres lys i sygehuset bygninger fremover. Styregruppen består af Carl Holst (V), Karsten Uno Pedersen (A) og Lasse Krull (C) fra regionsrådet samt H. P. Geil (V), Asta Freund (V), Søren Rishøj Jakobsen (A) og Bent Iversen (SF) fra byrådet i Haderslev.