Rådgivningskontrakt om Nyt OUH er skrevet under

5. december skrev Region Syddanmark og konsortiet Medic OUH under på aftalen om, at konsortiet skal levere tegninger og stå for planlægningen af Region Syddanmarks nye universitetshospital i Odense. Universitetshospitalet bliver det største helt nye sygehus i Danmark til 6,3 mia. kroner.

- Nu har jeg sat min underskrift på kontrakten sammen med dem, der skal hjælpe regionen med at planlægge det største byggeprojekt nogensinde i Region Syddanmark. Vi har store forventninger til, at vi sammen kan realisere visionen om et nyt hospital, der kan måle sig med de bedste – ikke bare i Danmark, men også internationalt, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Totalrådgivning omkring Nyt OUH

Ifølge kontrakten skal Medic OUH levere den totalrådgivning, der skal til for at udvikle og bygge det nye universitetshospital. Rådgivningen omfatter samtlige arkitekt- og ingeniørydelser, hospitalsplanlægning, landskabsarkitekt-rådgivning, herunder trafikplanlægning. Medic OUH deltager også i projektledelsen af arbejdet.

- Vi har mødt en bygherre, der efter flere års planlægning er yderst forberedte og parate til at gå i gang med arbejdet. Den meget åbne og konstruktive stemning, vi mødte i forårets forhandlingsforløb, er fortsat i et samarbejde, som jeg synes er kommet rigtig godt fra start, siger repræsentant fra Medic OUH, arkitekt Anja Rolvung.

Tiden fra 28. juni i år, hvor Medic OUH vandt projektkonkurrencen, og frem til nu er brugt til præcis at beskrive, hvilke ydelser Medic OUH skal levere. I så stort et projekt er det meget vigtigt at sikre, at alle - bygherre, bygherrerådgiver og totalrådgiver - har et fælles billede af projektet. Derfor er det ikke usædvanligt at det tager nogle måneder fra der udpeges en vinder til aftalen underskrives.

Prisen for opgaven med totalrådgivningen løber op i cirka ½ mia. kroner.

Flyttet sammen i fælles projektkontor

Totalrådgivningskontrakten blev underskrevet af regionsrådsformand Carl Holst (V) og sundhedsdirektør Jens Elkjær fra Region Syddanmark, styregruppeformand Jørgen Nielsen og projektleder Anja Rolvung fra konsortiet Medic OUH. Parterne skrev under i de nye lokaler på Odense Havn, hvor bygherre, bygherrerådgiver og totalrådgiver pr. 1. november flyttede sammen i et fælles projektkontor. I de kommende år vil flere end 100 arkitekter, ingeniører og sundhedsplanlæggere være beskæftiget med planlægning og projektering af byggeriet.

Fakta om Nyt OUH

Medic OUH's vinderprojekt til Nyt OUH blev offentliggjort 28. juni i år. Det er valgt blandt seks forslag.

Det nye universitetshospital bliver placeret mellem Syddansk Universitet og motorvejen og skal erstatte det nuværende Odense Universitetshospital. Nyt OUH bliver bygget sammen med universitetet via et nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet, som staten bygger.

Der er afsat 6,3 mia. kr. til Nyt OUH. Sygehuset bliver det største helt nye sygehus i Danmark, og sammen med et nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet vil byggeriet samlet set svare til bykernen i en større dansk provinsby. Første spadestik tages i 2015, og efter planen tages Nyt OUH i brug i 2018-2021 og det nye sundhedsvidenskabelige fakultet i 2018. Nyt OUH bliver på 212.000 m2 og kommer til at være arbejdsplads for omkring 7200 medarbejdere.