Syddanske byer i forandring

De mindre byer i Syddanmark trives, men er også under forandring. Gamle kommunale centerbyer får nye roller som lokalbyer i større enheder, hvor arbejdspladser, butikker og andre byfunktioner centraliseres. Hvordan klarer byerne forandringerne? Det bliver belyst i en ny byanalyse, hvor du også kan finde fakta om netop din by.

Vamdrup er god til at tiltrække nye borgere, Ølgod står stærkt erhvervs- og handelsmæssigt, og Jelling har en meget ressourcestærk beboersammensætning.

Det er blot nogle af de interessante oplysninger, som findes i den nye analyse ”De mindre byer i Syddanmark”, som offentliggøres fredag d. 8. april på Vissenbjerg Storkro.

Folk vil have kort til arbejdspladser

Strategi og Analyse-afdelingen i Region Syddanmark står bag analysen, der både giver mulighed for at dykke ned i situationen i hver enkelt af de 45 mindre byer i regionen samt få et samlet overblik over udviklingen i regionen.

De fleste mindre byer vokser væsentligt mere end gennemsnittet for hele Syddanmark, men der er stor variation fra by til by. De stærke bosætningsbyer ligger typisk steder, hvor der er rigtigt mange arbejdspladser inden for rækkevidde. Her flytter de yngre, veluddannede familier med en pæn husstandsindkomst hen – gerne til byer, der har meget til fælles med de større byers forstadskvarterer.

Borgerne må op af stolen

De mest bymæssige byer – dem med mange lokale arbejdspladser og en bymidte med butikker – ligger derimod lidt længere væk fra arbejdspladskoncentrationerne. De efterspørges knap så meget som forstadsbyerne og er præget af en noget ældre befolkning med mindre indkomster og lavere uddannelsesniveau.

”Situationen i Syddanmark ser ikke nær så sort ud, som snakken om Udkantsdanmark nogle gange lægger op til. Folk flytter til de mindre byer, og der er masser af vækstpotentiale. Men de tidligere centerbyer står også over for nye udfordringer, der kræver, at borgere og andre aktører går sammen om at skabe en levende og attraktiv by, også i fremtiden,” siger Lasse Krull (C), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.