Konkurrence om sygehus til 900 mio. kr.

Region Syddanmark har nu igangsat en stor konkurrence, der skal finde totalrådgiveren til udbygningen af Kolding Sygehus, så det er fuldt udbygget som et af regionens akutsygehuse i 2018. Men allerede hen over sommeren i 2010 skal politikerne i regionsrådet have fundet en totalrådgiver på projektet.

Ved at vælge en projektkonkurrence håber regionen, at man kan indhente 5-6 forskellige forslag til, hvordan sygehuset kan udbygges. Regionsrådsformand Carl Holst (V) ser meget frem til projektkonkurrencen.

"Det er et utrolig spændende projekt og jeg håber, at de deltagende firmaer vil tænke nyt og kreativt, både i forhold til arkitektur og funktionalitet, men også i forhold til at sætte patienten i centrum", siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Byggeriet af Kolding Sygehus omfatter blandt andet et helt en ny fælles akut modtagelse og en ny sengebygning. Konkret skal der nybygges 28.650 kvm. og ombygges 30.162 kvm. Kolding Sygehus’ areal udgør i dag 94.400 kvm.

Ifølge Stephanie Lose (V), der er formand for Sygehusstrukturudvalget i Region Syddanmark, er det især vigtigt, at sygehuset i den grad bliver fremtidssikret:

"For at skabe et byggeri, der også er moderne om 25 år, er det vigtigt, at rum og enheder konstrueres ud fra nogle principper, så alle rum har mange anvendelsesmuligheder. Samtidig er det også vigtigt, at der er mulighed for at udvide hospitalet, fordi der bliver helt sikkert behov for udvidelser, specielt fordi vi ikke kender fremtiden", siger Stephanie Lose.

Projektkonkurrencen består af to faser. I den første fase udvælges fem-seks konkurrencedeltagere, der opfylder en række tekniske, faglige og økonomiske krav. Den anden fase omhandler selve projektkonkurrencen, hvor de indkomne konkurrenceforslag behandles og vurderes inden der udpeges én vinder af konkurrencen. Hvert firma, der deltager i projektkonkurrencen modtager et vederlag. Der er i alt afsat to mio. kr. til konkurrencen.

Fakta:

Sygehuset i Kolding er en del af Sygehus Lillebælt, som også omfatter Vejle, Give, Fredericia og Middelfart. Sygehuset bliver en af regionens fem akutsygehuse og skal derfor udbygges væsentligt. Udbygningen af sygehuset i Kolding forventes at stå færdigt i 2018.