Alle psykiatriske patienter bliver tilset af en læge

Det er ikke korrekt, når Fyens Stiftstidende og JydskeVestkysten mandag den 17. maj skriver, at patienter, der henvender sig på en psykiatrisk skadestue, kun bliver tilset af en sygeplejerske. Alle patienter, der henvender sig akut på en af Region Syddanmarks psykiatriske skadestuer i Odense, Kolding eller Esbjerg, bliver altid tilset af en læge.

Artiklen hedder "Sindslidende betaler prisen" og beskriver, at sindslidende kan blive de første til at betale prisen for den landsdækkende mangel på psykiatere. Journalisten kobler dette sammen med lægemanglen i Vest- og Sønderjylland og skriver, at her bliver patienterne modtaget af sygeplejersker på de psykiatriske skadestuer. Men det er ikke fremgangsmåden her. Tværtimod så ses alle akutte patienter i skadestuen af en læge, som tager stilling til det han selv ser eller de observationer, som sygeplejersken har videregivet.

I Region Syddanmark er vi desuden på vej med oprustning af de psykiatriske skadestuer. Når en patient henvender sig på en psykiatrisk skadestue i dag, bliver han eller hun ofte først tilset af en yngre læge og senere af en speciallæge i psykiatri. Det mener vi, at vi kan gøre endnu bedre i Region Syddanmark.

I løbet af de kommende år og i takt med opførelsen af de nye akutsygehuse i regionen, er det planen at akutte patienter bliver modtaget af en speciallæge allerede, når patienten møder op i den fælles akutmodtagelse. Den oprustning er en del af det psykiatri-tillæg, som regionsrådet netop har vedtaget.