Jylland og Fyn skimter vækst

Krisen ser ud til at slippe sit tag blandt virksomhederne på Fyn og i Sydjylland. Her står virksomhederne igen til stigende omsætning, og for første gang siden krisen startede i 2008, er virksomhederne så småt begyndt at ansætte igen.

Det viser en ny undersøgelse, som Region Syddanmark har foretaget blandt 900 direktører for små og mellemstore virksomheder i Syddanmark.

Hele 38 procent af de syddanske virksomheder regner således med, at omsætningen ryger i vejret i løbet af de næste tre måneder. Det er første gang siden september 2008, at så mange virksomheder har troen på en højere omsætning. Den gang skulle optimismen dos ses på baggrund af en lang periode med uafbrudt vækst. Samtidig regner hver femte virksomhed med at skulle bruge flere medarbejdere.

- Det er tegn på, at virksomhederne i Syddanmark oplever stigende omsætning og stigende indtjening. Vi håber på, at det også inden længe vil give øget beskæftigelse, siger Carl Holst (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Det er især de større virksomheder, som ser lyst på fremtiden, og det er også der, at de fleste nyansættelser ventes. Når der kommer gang i virksomhederne, kommer der også gang i transportsektoren, hvor godt halvdelen venter øget omsætning.

Byggebranchen er derimod stadig mærket af krisen. Her forventer blot 18 pct. øget omsætning, mens 39 pct. forventer fortsat nedgang.

Syddanmark står dog overfor tre udfordringer. Der er stadig lav vækst sammenlignet med de øvrige regioner. Samtidig har ledigheden især ramt den ufaglærte arbejdskraft i Syddanmark, og bliver de ikke opkvalificerede, vil mange af dem ikke finde arbejde igen.

Desuden tager hver sjette unge syddansker ingen uddannelse efter grundskolen. Syddanmark er specielt hårdt ramt, fordi for få af de unge vender tilbage til regionen efter endt uddannelse.

FAKTA OM REGION SYDDANMARKS VÆKSTBAROMETER:

• Krisen mærkes stadig hos de syddanske virksomheder, men færre virksomheder har problemer med eksporten, får afbestillinger eller oplever at ordrebogen tømmes. Samlet set er det gode tegn på, at kunderne er på vej tilbage. Alligevel er der forsigtighed omkring investeringer og ansættelser.
  • Men med kunderne på vej tilbage, og en stigende optimisme hos virksomhederne, er der håb om, at antallet af kriserelaterede afskedigelser og udskudte investeringer vil falde inde kort tid.