Vestbanen: Regionsrådet afventer Varde Kommune

Tidligere på året vedtog et flertal i regionsrådet at bevare Vestbanen efter ønske fra Varde Kommune. Forudsætningen var, at kommunen bidrog til investeringer og driftsrisiko svarende til dens ejerandel. Varde Kommunes ejerandel er på 38 procent.

Efterfølgende søgte kommunen om en lånedispensation hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet på 40 mio. kr., og det er altså denne ansøgning, tommelfingeren er blevet vendt ned til.

- Det ændrer i første omgang ikke på beslutningen i Region Syddanmark. Kun på Varde Kommunes finansieringsvilkår, siger formand for Udvalget for Regional Udvikling, Lasse Krull (C).

Bestyrelsen i Vestbanen A/S mødes senere i denne uge for at drøfte den samlede økonomi og organisation vedrørende fortsat drift.

- Jeg går selvfølgelig ud fra, at Varde Kommune meddeler regionsrådet, hvis afslaget fra ministeriet ændrer på kommunens fremtidige engagement i Vestbanen A/S og dermed de aftaleforudsætninger, der ligger til grund for regionsrådets beslutning i juni måned i år, lyder det fra Lasse Krull.