Nyt it-system skal gavne patienterne

Region Syddanmark har den 27. april indgået it-kontrakt om levering af nyt fælles patientadministrativt system til alle regionens sygehuse fra it-virksomheden Logica.

Formålet med det nye system er at give hurtig adgang til de væsentligste informationer om patienten, uanset hvor i regionen patienten befinder sig. Dermed indgår systemet som et meget væsentligt element i Region Syddanmarks målsætning om altid at give borgerne det bedste tilbud på behandling.

Administrerende direktør i Region Syddanmark, Kjeld Zacho Jørgensen skriver under på aftalen med it-virksomheden Logica. Det er administrerende direktør, Jesper Scharff, der skriver under for it-virksomheden.

Med et aktuelt overblik over status på behandling af patienter på tværs af alle sygehusenheder, understøtter løsningen personalets mulighed for at skabe tryghed for borgeren i behandlingsforløbet. Samtidigt understøtter systemet, at regionen fortsat kan arbejde for højere kvalitet, fordi alle relevante data bliver tilgængelige på en ensartet facon i hele regionen.

- Vi skal bruge det patientadministrative system, den elektroniske patientjournal og planlægningssystemet til at skabe de optimale forhold for vores læger og sygeplejersker og dermed også for patienterne. På den her måde kan sundhedspersonalet få informationer om patienterne uafhængig af geografi og tidspunkt, fortæller Nils Lau Frederiksen, it-direktør i Region Syddanmark.

Det patientadministrative system er fundamentet for den videre udvikling af en driftsstabil infrastruktur omkring de kliniske it-løsninger, der de kommende år vil blive implementeret i Region Syddanmark.

Hos leverandøren Logica ser direktør Martin Petersen frem til opgaven omkring levering af regionens nye patientadminstrative system.

- Vi har stort fokus på healthcare-området, og vi ser den nye løsning i Region Syddanmark som et vigtigt element i en fornyelse af denne del af sundhedssektoren hvor smidigt og effektivt samarbejde mellem dels de forskellige faggrupper, dels på tværs af offentlige myndigheder, nu understøttes på en ny og bedre måde, fortæller Martin Pedersen.

Systemet starter op i slutningen af 2010, og i løbet af to år skal det være fuldt funktionelt, så det er på plads til april 2012.