Politisk ønske om fortsat lys i vinduerne på Haderslev Sygehus

Den politiske styregruppe bestående af repræsentanter fra Haderslev Kommune og Region Syddanmark holdt onsdag den 23. september et møde om, hvordan man fremover kan få gavn af lokalerne på sygehuset i Haderslev.

Alle var enige om, at man i fællesskab vil arbejde for at løse opgaven med at sikre nye aktiviteter i de ledige lokaler på Haderslev Sygehus. Det vil ske i takt med, at de nuværende sygehus aktiviteter gradvist ophører frem mod 2017.

Der var også enighed om, at der skal tilrettelægges en åben proces. Alle muligheder for nye sundhedsaktiviteter skal afsøges både lokalt og regionalt og processen skal ske i dialog med borgere og det lokale erhvervsliv. Sideløbende vil der blive afsat ressourcer til at præsentere grund og bygninger internationalt, for at undersøge muligheden for at tiltrække udenlandske investorer til byen.

Alle gode ideer skal frem

- Jeg er glad for, at Haderslev Kommune vil gå ind i samarbejdet om at finde en løsning. Det er vigtigt, at vi har en åben proces og får samlet alle gode kræfter. Jeg synes ikke, at vi skal udelukke noget på forhånd. Alle gode ideer skal frem, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Borgmester H.P. Geil er godt tilfreds med, at Region Syddanmark tager et medansvar for aktivt at sikre bygningernes fremtid:

Stærkt sundhedstilbud under samme tag

- Det er vigtigt, at der bliver et højt aktivitetsniveau i sygehusets bygninger. Vi skal have undersøgt mulighederne for, hvilke sundhedsaktiviteter der kan være der, så vi i fællesskab kan få skabt et stærkt sundhedstilbud under samme tag, siger borgmester i Haderslev Kommune H.P.Geil (V).

For at få alle lokale ideer på banen, vil der blive taget initiativ til borgermøder, dialog med erhvervslivet og der vil blive oprettet en hjemmeside, hvor interesserede kan komme med input til bygningernes fremtid.

På mødet deltog:

Mødet i den politiske styregruppe fandt sted onsdag den 23. september 2009. På mødet deltog: Regionsrådsformand Carl Holst (V), borgmester i Haderslev Kommune H.P. Geil (V), formand for sundhedsudvalget i Haderslev Kommune, Asta Freund (V), Søren Rishøj Jakobsen (S), byrådsmedlem i Haderslev Kommune, regionsrådsmedlem og formand for udvalget vedr. regional erhvervspolitik, Karsten Uno Petersen (S) og regionsrådsmedlem og formand for udvalget vedr. praksisområdet og samarbejde med kommuner, Bo Libergren (V), Charlotte Scheppan, direktør Voksne & Sundhedsforvaltningen, Haderslev Kommune, udviklingsdirektør i Region Syddanmark, Mikkel Hemmingsen og Anny Lund, afdelingschef i Regional Udvikling, Region Syddanmark.