Syddanmarks borgere som velhavere og kædedansere

Karrierestartere i Odense, velhavere i Vejle og kædedansere i Kerteminde. Sådan beskriver Region Syddanmarks nye analyse borgernes livsstil i de syddanske byer.

Ovenstående er dog ikke hele sandheden, men en del af et større billede. Det viser tal fra en delrapport om livsstile, som indgår i Region Syddanmarks store Byanalyse 2009.

Analysen har delt regionens borgere op i en række segmenter og analyseret, hvor og hvor mange, der bor i de forskellige byer i regionen. Det giver et billede af nogle meget forskellige byer. Folk, der er til storbyliv, findes ikke overraskende i de store byer, mens seniorer især er at finde i de små byer.

Ud af tallene kan man også se, at der er en underrepræsentation af velhavende borgere i Region Syddanmark i forhold til landsgennemsnittet. Til gengæld er syddanskerne meget til komfort og hygge – ikke mindst dem der er så heldige at bo i Rudkøbing.

Velhaverne findes oftest i de mindre byer. Ikke mindst i byer som Billund, Bramming og Ringe, mens boligejere med overskud er ret jævnt fordelt i alle byer.

Men der er byer der bryder mønstrene. Således finder vi ikke kun mennesker med hang til storbyliv i de store byer. De er også rigtigt godt repræsenterede i de gamle købstæder Bogense, Rudkøbing, Kerteminde, Assens, Faaborg og ikke mindst Tønder og Ribe.

Mens fællesskabet, måske lidt overraskende, mest synes at florere i de større byer, så er denne livsstilsgruppe også rigt repræsenteret i Vojens, Munkebo og ikke mindst Nordborg.

Fakta:

Der er mange flere interessante tal i analysen, der kan læses på hjemmesiden her.

Desuden er 10 sider dedikeret til et uddrag af rapporten og en uddybende artikel i magasinet Syddanmark NU, der udkommer i netop disse dage.