Stor konference om sundhedsøkonomi skydes i gang

Over 500 deltagere mødes torsdag og fredag i denne uge til en landsdækkende DRG-konference i Vejle, der er arrangeret af Region Syddanmark og Sundhedsstyrelsen.

Det er femte gang DRG-konferencen bliver afholdt, og i år sker det under temaet "Et efterspørgselsstyret sundhedsvæsen?".

Regionsrådsformand Carl Holst (V) byder velkommen, når konferencen begynder torsdag d. 22. oktober kl. 10 i Torvehallerne i Vejle.

Herefter vil der i anledning af det kommende kommune- og regionsvalg i november være et debatmøde, hvor formand for Danske Regioner, Bent Hansen (S), minister for Sundhed og Forebyggelse, Jakob Axel Nielsen (K) og direktør for Sundhed og Omsorg i Århus Kommune, Hosea Dutschke deltager.

DRG (diagnose-relaterede grupper) er et system, der anvendes i sygehussektoren til at prisfastsætte sygehusenes aktiviteter.

DRG-systemet danner grundlaget for finansiering af sygehusene, herunder de statslige og kommunale tilskud og afregning mellem sygehusene og regionerne.

Systemet har i årenes løb udviklet sig løbende, og det er derfor den landsdækkende DRG-konferences mål, at fagfolk fra hele landet kan mødes og udveksle erfaringer og høre om den seneste udvikling inden for området

Om konferencen:

Allerede onsdag den 21. oktober byder Region Syddanmark og Sundhedsstyrelsen på et halvdagskursus for deltagere, der ønsker at få en generel introduktion til DRG-området.

Selve konferencen begynder torsdag den 22. oktober kl. 10.00 med regionsrådsformand Carl Holsts velkomst, hvorefter der vil der være et politisk debatmøde.

Resten af dagen forløber med workshops.

Fredag fortsætter konferencen med foredrag, debat, netværkscafé og workshops.

Pressen er velkommen til at deltage i konferencen.