Kulturministeren hørte musik på Sydvestjysk Sygehus

Kulturminister Carina Christensen (K) besøgte Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg 5. oktober, for selv at se og høre, hvordan musik og sang er med til at give patienterne adspredelse i hverdagen.

Hun besøgte både børneafdelingen og en medicinsk afdeling med kræftpatienter, begge afdelinger, der har glæde af, at studerende fra Konservatoriet for Musik og Formidling spiller for dem. Og ministeren var imponeret:

Carina Christensen på besøg på SVS Margrethe Langer Bro, initiativtager til LiveMusicNow, fortalte  kulturminister Carina Christensen om projekt LiveMusicNow. Fotos: Jørgen Diswal

Carina Christensen på besøg på SVS Margrethe Langer Bro, initiativtager til LiveMusicNow, fortalte kulturminister Carina Christensen om projekt LiveMusicNow. Fotos: Jørgen Diswal

- Det er fantastisk at opleve, hvilken forskel musik kan gøre. Det et rigtig godt projekt, der fortjener at blive udbredt, sagde Carina Christensen.

- Det er jo ikke noget dyrt projekt, og det vil være oplagt at tage fat i andre konservatorier og få dem med på lignende projektet, fortsatte ministeren, der lovede at se på, hvordan finansieringen kan strikkes sammen eventuelt i samarbejde med sundhedsministeren.

Carina Christensen lytter til musik På en af sengestuerne lod kulturministeren sig besnære af  latinske guitarrytmer fra Thomas Bøgh Jensen og Søren Dahl  Nielsen.

Carina Christensen lytter til musik På en af sengestuerne lod kulturministeren sig besnære af latinske guitarrytmer fra Thomas Bøgh Jensen og Søren Dahl Nielsen.

De studerende giver ikke traditionelle koncerter. Musikken er skræddersyet til den enkelte patient på stuerne og i fællesområdet på den medicinske afdeling. For børnene og deres forældre på børneafdelingen skaber musikken et frisk pust i hverdagen og et musikalsk rum, hvor de kan finde ro og tryghed. Eller de kan deltage aktivt under koncerten ved selv at spille med på de rytmiske instrumenter.
Målet er at give patienterne en personlig musikalsk oplevelse og skabe opmuntring, adspredelse og åbne op til nye perspektiver.

Carina Christensen besøger SydVestJysk Sygehus Placeret blandt børnene og deres forældre fulgte Carina  Christensen det musikalske show af Malene Nørgård og Emil  Thorbjørn Møller Jensen på børneafdelingen.

Carina Christensen besøger SydVestJysk Sygehus Placeret blandt børnene og deres forældre fulgte Carina Christensen det musikalske show af Malene Nørgård og Emil Thorbjørn Møller Jensen på børneafdelingen.

For de musikstuderende giver projektet mulighed for at udvikle deres kompetencer som performere. At formidle levende musik på et sygehus er en krævende formidlingsform, hvor både fokus på musikken og patientens reaktioner og behov er udgangspunktet. Den direkte kontakt til patienterne kræver empati og evnen til at kunne improvisere, læse patienternes reaktioner og ændre repertoire undervejs - for hermed at give patienterne medejerskab i musikoplevelsen på deres egne præmisser.

Projektet LiveMusicNow begyndte i 2006 på Sydvestjysk Sygehus og var det første af sin art i Danmark og er nu også udvidet til Hospice Sydvestjylland.

Carina Christensen vælger selv det musik, hun gerne vil høre  På patienternes musikliste fandt Carina Christensen også  ønsker, hun gerne selv ville høre.

Carina Christensen vælger selv det musik, hun gerne vil høre På patienternes musikliste fandt Carina Christensen også ønsker, hun gerne selv ville høre.

Afsluttende koncert i fællesstuen Den afsluttende koncert leverede Catrine Frølund og  Signe Juhl i fællesstuen.

Afsluttende koncert i fællesstuen Den afsluttende koncert leverede Catrine Frølund og Signe Juhl i fællesstuen.