Carl Holst: Fem vigtige mål for Region Syddanmark

Flere i arbejde, længere levetid og mindre CO2-udledning. Det er tre af fem vigtige mål for Region Syddanmark de næste fire år, som regionsrådsformand Carl Holst (V) præsenterede i dag. Det gjorde han i en tale til de øvrige 40 medlemmer af det nyvalgte regionsråd, som for første gang var samlet i Vejle i dag, 7. december 2009.

I talen foreslog Carl Holst, at regionsrådet nu går i gang med at konkretisere de fem mål og får gjort dem målbare.

Regionerne skal bevise deres værd

- Vi har i Region Syddanmark en lang række udfordringer – vi er hårdt ramt af krisen i regionen, og vi skal have syddanskernes levetid gjort længere. Hvis Danmark skal blive et af verdens 10 rigeste lande, skal også regionerne på banen. Vi har nærheden til borgerne. Alle må trække i samme retning, siger regionsrådsformand Carl Holst.

Hele regionsrådet skal tage ejerskab

- Det er vigtigt, at vi i regionsrådet får defineret nogle mål og får beskrevet, hvad vi skal arbejde med de næste fire år og hvad vi skal gøre for at nå målene. Jeg ser frem til et godt samarbejde med alle medlemmer i regionsrådet og inviterer til, at vi står sammen om at nå målene, siger regionsrådsformanden.

Carl Holst mener, at Syddanmark skal blive helt konkret i beskrivelsen af de fem mål, og at der skal sættes tal på målene.

De fem mål er:

Flere arbejdspladser

Tre erhvervsområder skal kendetegne Syddanmark: Energierhverv, velfærdsteknologi og oplevelsesøkonomi.

Flere iværksættere

I Syddanmark er der med klyngerne inden for energi, turisme og oplevelsesøkonomi skabt rammer, der kan gøre Syddanmark til førende i iværksætteri.

Flere i arbejde

Regionens vækstforum skal bidrage til en aktiv beskæftigelsespolitik, der kan hjælpe de svageste ved at opkvalificere dem og hjælpe dem tilbage på arbejdsmarkedet.

Længere levetid

Forebyggelse af sygdomme, tilbud om genoptræning efter sygdomsforløb, indsats overfor patienter med kroniske lidelser er nogle af strategierne for at øge middellevetiden. Desuden satser Region Syddanmark i de kommende år på området for Velfærdsteknologi – teknologi og service, der kan hjælpe medarbejdere og brugere.

Mindre CO2-udledning

Regionens offentlige myndigheder skal gå foran og nedbringe energiforbruget, og regionen har ambitioner om at bygge de nye sygehuse CO2-neutrale.

De fem målsætninger tager afsæt i statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) ti mål for Danmark i 2020, som han præsenterede tidligere på måneden.