Udviklingshæmmede bag kulturfestival i Nyborg

Jonas er udviklingshæmmet og bor på det sociale tilbud Strandvænget i Nyborg. Hver uge er Jonas en del af Østerhuses aktivitetstilbud ”Låddenhøj”, hvor han har mulighed for at ride på hesteryg, svømme, cykle og meget mere. Men det, Jonas glæder sig allermest til, er at binde tørklædet om hovedet, gribe mikrofonen og rocke med på brugerbandet ”Lydmurens” rockmusik. For det er som sanger, han har det sjovest.

Jonas kunne godt tænke sig at spille noget af sin og ”Lydmurens” musik for Nyborg og omegns borgere. For Jonas og Østerhuse vil meget gerne vise, at man sagtens kan være aktiv og have et stort engagement, selv om man har en funktionsnedsættelse.

Derfor inviterer bo- og aktivitetstilbuddet Østerhuse i Nyborg til en stor kulturfestival lørdag 29. august kl. 11-17 på ”Den Grønne”. Adressen er Gasværksvej 2, 5800 Nyborg. Pressen er meget velkommen.

Regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V), og socialudvalgsformand i Nyborg Kommune, Erik Christensen (S) vil skyde festivalen i gang.

- Festivalen er ikke kun for udviklingshæmmede og deres personaler, men en festival hvor alle – børn som voksne, handicappede som ikke-handicappede – får mulighed for at feste sammen. Vi håber på, at mange af Nyborg og omegns borgere møder op, så pladsen kommer til at stråle af livsglæde og aktivitet, siger Carl Lykke Jensen, forstander på Østerhuse.

I løbet af dagen vil ”Lydmuren”, to andre brugerbands, ”Den Danske Mafia”, som laver heavy versioner af John Mogensen sange, samt ikke mindst Danmarks bedste Gasolin show ”Peter og de andre kopier” fyre den af fra scenekanten.

Kulturfestivalen byder dog også på andet end fed rock. Kørestoleslalom, sofacykling, hestevognskørsel, god mad og kolde øl og sodavand er ligeledes på programmet.

Store som små kan selv opleve, hvordan det er at kravle i sansetunnel, prøve de elektroniske kommunikationshjælpemidler og forsøge sig med pc-spillene.
Og der er lækker mad, øl, vand, is, kaffe, kager til rimelige priser.

Men vigtigst af alt – Østerhuses Kulturfestival er for alle - og der er gratis adgang.

Fakta

• Østerhuse er et bo- og aktivitetstilbud for voksne mennesker med betydeligt og varigt nedsat funktionsniveau.
  • Østerhuse ligger i Nyborg og Kerteminde og hører organisatorisk under Region Syddanmark.
  • Østerhuses aktivitetstilbud ”Låddenhøj” modtager hver uge ca. 70 voksne udviklingshæmmede – heraf størstedelen med bopæl på Strandvænget.
  • Østerhuses Kulturfestival er arrangeret af Østerhuse med støtte fra Nyborg Kommunes Start- og Udviklingspulje, Nyborg Kommunes Fritidsafdeling, LEV Nyborg-Kerteminde kredsen og Region Syddanmark.