Litha Tiufkær bliver forstander for nyt botilbud i Nyborg

Region Syddanmark har i dag ansat Litha Tiufkær som forstander for et nyt botilbud for udviklingshæmmede i Nyborg pr. 1. januar 2010. Den nye institution skal huse en del af beboerne fra det nuværende Strandvænget.

”Vi har haft det held, at Litha Tiufkær har meldt sig på banen til forstanderstillingen i den nye institution. Det glæder mig rigtig meget, og jeg har ikke tøvet med at ansætte hende”, siger socialdirektør i Region Syddanmark, Anders Møller Jensen.

Litha Tiufkær bliver forstander i vante omgivelser, da hun har arbejdet på Strandvænget siden 2007, senest som konstitueret forstander.

”Da Litha Tiufkær i sin tid blev konstitueret i en stilling på Strandvænget indgik vi en aftale om, at hun var sikret en tilsvarende lederstilling, som den hun kom fra på Skansebakken i Brejning, når konstitueringen på Strandvænget ophørte. Når Litha Tiufkær nu er interesseret i at blive forstander, falder endnu en brik på plads”, siger Anders Møller Jensen.

Ved årsskiftet bliver de sociale tilbud Strandvænget og Østerhuse i Nyborg delt i fire organisationer med hver deres forstander. Det besluttede Region Syddanmarks regionsråd tilbage i juni. Opdelingen sker for at fremtidssikre udviklingen af organisationerne og bringe ledelserne tættere på beboerne, de pårørende og personalet.

Med Litha Tiufkær er to af de fire forstandere fundet til de nye mindre institutioner. Østerhuses nuværende forstander, Carl Lykke Jensen, bliver forstander for det nye beskæftigelses- og fritidstilbud.
De to sidste forstanderstillinger er stadig åbne for ansøgere.
Ansøgningsfristen er fredag den 28. august.

Om Litha Tiufkær

• 53-årige Litha Tiufkær er uddannet omsorgsassistent i 1977 og har siden sin uddannelse arbejdet med udviklingshæmmede børn og voksne i forskellige stillinger som bl.a. pædagog, afdelingsleder og konsulent.
  • Forstander på Skansebakken i Brejning fra1992 til 2007.
  • I 2007 blev hun konstitueret viceforstander på Strandvænget, og siden april 2009 har hun fungeret som konstitueret forstander.
  • Litha Tiufkær bor sammen med sin mand i Skanderborg. De har tre børn sammen.

Fakta om den nye institution

• Litha Tiufkær bliver forstander for den ene af fire mindre organisationer ved årsskiftet. Det er et botilbud med personale og beboere fra det nuværende Strandvænget.
  • Organisationen vil få omkring 57 beboere og et budget på ca. 40-42 mio. kr.