Kvart million skal tiltrække akademikere til yderområder

Der er mangel på højtuddannede i regionens yderområder, men der er ingen, der ved, hvad der skal til for at løse problemet. Det skal der laves om på nu.

Syddansk Vækstforum har derfor valgt at støtte projektet ”Input med kontant output”.

Projektet består af en undersøgelse, der skal bruges som et hjælperedskab til at finde ud af, hvad der skal til for at få flere ledige akademikere til at arbejde i yderområdernes små – og mellemstore virksomheder.

- I Syddanmark er der mangel på højtuddannede - særligt i regionens yderområder. Resultaterne af undersøgelsen i projekt "Input med kontant output" skal være med til at løse det problem, siger regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

I løbet af de næste fem måneder vil Akademikernes Arbejdsløshedskasse foretage en indsamling af baggrundsviden om kommunernes små- og mellemstore virksomheder. Der vil blandt andet blive lavet analyser af, hvor langt de ledige er villige til at køre efter job, og om de skal opkvalificeres for at finde et relevant job.

Projektet er et samarbejde mellem Sydfynsk Udviklingssamarbejde, SDU, CBS, Svendborg Kommune, Faaborg-Midtfyn Erhvervsråd, Turist- og Erhvervsforeningen Langeland, Ærø Turist- og Erhvervsforening, Tønder kommune og Akademikernes Arbejdsløshedskasse.

Fakta:

Syddansk Vækstforum har i 2009 afsat 3,3 mio. kr. til projektudvikling i yderområderne. Disse midler skal bruges til at udvikle projekter, der kan bidrage til opfylde Vækstforums målsætning om højere indkomstvækst og højere værditilvækst i yderområderne.