Privat-offentligt samspil om energi skal give vækst

Nyt Energiforum med syddanske topledere fra den offentlige og private sektor i Region Syddanmark skal få samspillet mellem offentlige og private virksomheder til at give vækst i regionen. Onsdag den 1. april var det nye Energiforum samlet for første gang.

”Energiforum skal bringe private og offentlige aktører sammen, og udnytte det kæmpe vækstpotentiale i energierhvervet vi har i Region Syddanmark. I den offentlige sektor skal vi udnytte muligheden for at være katalysator for vækst i en tid med finanskrise. At vi oven i købet kan bruge energi- og klimaindsatsen som løftestang, det får det hele til at gå op i en højere enhed,” siger initiativtageren til Energiforum, regionsrådsformand Carl Holst (V).

”Der er mange som har store ambitioner på klima- og energiområdet. Men drøftelserne på mødet gav et klart indtryk af, at erhvervslivet efterspørger, at vi som myndigheder skaber nogle gennemtænkte løsninger. Det går vi i nu i gang med i fællesskab,” siger Carl Holst.

Carl Holst, Niels B. Christiansen, Elsebeth Gerner på Energiforums første møde. Carl Holst, Niels B. Christiansen og Elsebeth Gerner på Energiforums første møde i regionshuset i Vejle. Foto: Jørgen Diswal.

Erhvervslivet i Region Syddanmark er ramt af finanskrisen. Samtidig er regionen og kommunerne i gang med at planlægge energirigtige byggerier for flere milliarder. Energiforum skal være med til at sætte fart på det offentlige-private samspil, der gør, at fremtidens byggeordrer kommer til at skabe vækst, udvikling og arbejdspladser i regionens virksomheder.

Erhvervslivet: Positivt initiativ

Parterne, der mødes i Energiforum, er topcheferne fra erhvervslivet i regionen og offentlige aktører med konkret viden om fremtidige byggerier i både region og kommuner.

”I krisetider er det vigtigt at være proaktiv og tænke i nye tiltag, der kan trække i en positiv retning, skabe vækst og i sidste ende være med til at bane vejen ud af krisen. Energieffektivitet står højt på agendaen alle steder lige nu og vil også gøre det, når krisen er forbi. Derfor er det et oplagt område at vise handlekraft på. Samtidig er dette et godt eksempel på et tiltag, der forener styrkerne fra flere områder, hvor jobskabelse, klimahensyn og forretning kan gå hånd i hånd,” siger Koncernchef Niels B. Christiansen, Danfoss.

Efter mødet onsdag bliver der nedsat en arbejdsgruppe, der skal levere input til næste møde i Energiforum 23. juni.

To af Energiforums medlemmer, der ikke kunne deltage på mødet, er også meget positive overfor Region Syddanmarks nye Energiforum:

Tømrermester Kurt Adamsen, IsoleringsGruppen A/S:

”Det er jo tydeligt for enhver, at vi i byggeriet har brug for et løft både på kort og lang sigt. Energiforum er et utraditionelt tiltag, hvor det offentlige og det private sætter sig sammen for at få gang i hjulene på en langtidsholdbar måde. Dette initiativ er meget positivt, og vi opfordrer alle kommunerne til at gå med i samarbejdet. Fra vores branche ser vi sær det nye OUH som en oplagt mulighed for at få fremtidssikret byggebranchen på Fyn.”

Anders Eldrup, administrerende direktør, DONG Energy:

”Vi har gode erfaringer med partnerskaber på tværs af virksomheder og offentlige institutioner og ser en fælles indsats som en afgørende forudsætning for, at Region Syddanmark kan sætte skub i udviklingen. Udover erfaring med partnerskaber ønsker vi at bidrage med vores viden inden for udvikling af langsigtede og effektive energiløsninger.”